Skip to main content

1939-1945

In de oorlogsjaren moeten veel reddingstations sluiten, doordat de stranden niet meer toeganke­lijk zijn en boothuizen worden afgebroken. Drie reddingboten steken over naar Engeland met vluchtelingen. De reddingmaatschappijen kennen ongekend drukke jaren, waarbij de bemanningen vaak onder hoogspan­ning moeten werken. De reddingboten varen onder bescherming van de Rode Kruis vlag, maar worden desondanks meermalen beschoten.

  • Hits: 1140

1932

De derde International Lifeboat Conference wordt gehouden in Nederland. Delegaties van vele landen bezoeken de conferentie, waar ervaringen en nieuwe ontwikkelingen worden uitgewisseld. Vooral de nieuwste motor­reddingboten staan volop in de belangstelling.

  • Hits: 1124

1930

Op de grote motorreddingboten worden radio-telefonietoestellen geplaatst. Daarmee kan op zee contact onderhouden worden met de wal. Voorheen was het aan de wal altijd afwachten wanneer de reddingboot zou terugkeren na een redding. Nu kan onderweg informatie worden uitgewisseld.

  • Hits: 1139

1929

De stoomreddingboot 'Prins der Nederlanden' slaat om bij een reddingsactie op de Maasvlakte. Alle acht bemanningsleden komen daarbij om het leven. Na de ramp worden giften ingezameld voor de nabestaanden. Het Helden der zee-fonds Prins der Nederlanden bestaat nog steeds.

  • Hits: 1168

1927

De eerste zelfrichtende motorreddingboot, de Insulinde, wordt gestationeerd in Oostmahorn. De legendarische Mees Toxopeus is één van de bedenkers van het zelfrichtend concept en wordt aangesteld als schipper

  • Hits: 1125

Meer artikelen …

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.