Skip to main content

KNRM IJmuiden al 130 jaar bemand door vrijwilligers

  • Fotogallery:
  • 07-12-2017

Donderdag 7 december is het Nationale Vrijwilligersdag. Op veel plaatsen in Nederland wordt extra aandacht gegeven aan het goede werk dat vrijwilligers doen. Ook door de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM), die enorm trots is op al haar vrijwilligers, die zich 24/7 inzetten voor het reddingwerk op zee en op het ruime binnenwater.

Voor de uitvoering van het soms levensreddende reddingwerk trekt de KNRM al 193 jaar vrijwilligers aan, die kennis van zaken hebben en hun professionaliteit weten te combineren met ‘hart voor de zaak’. Dat is noodzakelijk, want de KNRM garandeert de inzet van de 45 reddingstations, 80 reddingboten en 1.400 vrijwilligers op ieder moment van de dag, ongeacht de weersomstandigheden.

265.000 kosteloze uren
De KNRM werkt met vrijwillige bemanningsleden op de reddingboten. Maar ook aan de wal zijn vrijwilligers actief voor coördinatie, onderhoud van het materieel of op bestuurlijk niveau. In totaal maken deze vrijwilligers meer dan 265.000 onbetaalde uren per jaar, die omgerekend een waarde vertegenwoordigen van ruim acht miljoen euro. Hun inzet voor het reddingwerk voorkomt ook nog eens materiële schade ter waarde van 12 miljoen euro, die ontstaan zou zijn door ongelukken op het water.

De KNRM is volledig afhankelijk van vrijwillige bijdragen van donateurs voor de instandhouding van het reddingwerk. Aan elke euro, die aan de KNRM wordt gedoneerd, voegen de vrijwilligers hun waarde toe. Een niet-zichtbare verdubbeling, behaald door de belangeloze vrijwilligersinzet.

Vrijwilligers, donateurs en kosteloze hulpverlening zijn de pijlers waarop de KNRM sinds 1824 is gefundeerd. De ‘Dag van de Vrijwilliger’ is een goed moment om daar nog eens bij stil te staan en de redders te bedanken voor hun inzet.

KNRM-reddingstation IJmuiden
IJmuiden is één van de 45 reddingstations van de KNRM. Pas bij het graven van het Noordzeekanaal na 1865, kwam de plaats in aanmerking voor het stationeren van een reddingboot. Voor die tijd deden de roeireddingboten in Wijk aan Zee en Zandvoort het reddingwerk. In eerste instantie werd in IJmuiden een vuurpijltoestel gestationeerd, waarmee een lijn over een gestand schip geschoten kon worden. IJmuiden had toen maar weinig vaste bewoners, die een reddingboot zouden kunnen bemannen.

In 1876 werd de eerste roeireddingboot aan de noordzijde van het kanaal gestationeerd. In september een jaar later, ook aan de zuidzijde. Door het drukke scheepvaartverkeer, de havenhoofden en de centraal ligging van de haven aan de Hollandse kust, is IJmuiden een belangrijk KNRM-reddingstation geworden. IJmuiden heeft daardoor altijd veel en zwaar reddingmaterieel gehad.

Jarenlang was IJmuiden de thuishaven van de beroemde reddingboot Neeltje Jacoba. Tegenwoordig ligt in IJmuiden het materieel van de KNRM klaar in de vissershaven. De reddingboot Johanna Louisa al sinds 1968 en vanaf begin 2003 ook de snelle (34 knopen) reddingboot Koos van Messel en Nh1816. De Koos van Messel en Nh1816 kunnen onder alle weersomstandigheden uitvaren.

Veel acties vanuit IJmuiden betreffende het vervoer van patiënten of gewonden van passerende schepen. Daarnaast wordt regelmatig uitgevaren voor watersporters in problemen.

De bemanning van IJmuiden bestaat zeventien vrijwilligers en één beroepsschipper. Daarnaast zijn er vijf vrijwillige helpers aan de wal en eveneens vier vrijwilligers die een functie hebben in de plaatselijke commissie van het reddingstation.

Doneer €2,50 om een vrijwilliger te steunen


nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 3183

Sportvissers door mist in problemen

  • Fotogallery:
  • 02-12-2017

Om 02:12 uur werd de vrijwillige bemanning van KNRM IJmuiden gealarmeerd door de Meldkamer Kennemerland voor een sportvisboot in de problemen. Ondanks dat er nauwelijks wind stond, waren de omstandigheden koud en zeer mistig. De vijf meter lange sportvisboot uit IJmuiden had aan boord drie opvarenden en lag voor anker in de Hoogovenhaven. Toen de mannen ’s nachts naar de haven wilde, kregen zij de motor niet meer aan het werk.

De bemanning zelf had vanwege de kou via een mobiele telefoon alarm geslagen. Waarschijnlijk kregen zij de motor niet meer aan de praat doordat ze in de mist de lichten hadden aangelaten waardoor de accu was leeggelopen. De mannen hadden het erg koud, maar nog geen serieuze onderkoelingsverschijnselen.

De redders waren snel onderweg met reddingboot Nh1816. Onderweg kreeg de bemanning via het C2000-communicatiesysteem het telefoonnummer van de sportvisser van de Meldkamer Kennemerland. De positie in de Hoogovenhaven was niet bekend. De KNRM-ers belde de sportvissers met de vraag of zij lichten bij zich hadden en of die aangezet konden worden. De sportvissers antwoorden positief en varende in het verbindingskanaal zagen de redders het licht en was de positie bekend. De Nh1816 gaf antwoord met haar schijnwerper.

Bij de visboot aangekomen, manoeuvreerde de Nh1816 zich langszij zodat het anker van de visboot opgehaald kon worden. Nadat de situatie van de vissers was opgenomen, werd de sportvisboot in haar huishaven Seaport Marina afgeleverd. Om 05:06 uur lag de Nh1816 weer gereed voor het reddingstation en konden de zeven vrijwilligers weer naar hun bed.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1671

Zoekactie naar stoorzender op noodkanaal

  • Fotogallery:
  • 28-11-2017

Om 16:10 uur zijn de vrijwillige redders van KNRM-reddingstation IJmuiden gealarmeerd. Het betrof ‘Prio 3, Radio interference’, wat betekende dat er een hinderlijke draaggolf op het noodkanaal werd uitgezonden. Hierdoor kunnen schepen in nood niet of slecht hulp inroepen bij de Kustwacht.

De reddingboot van de IJmuidense redders is uitgerust met apparatuur om dit signaal uit te peilen en zo te lokaliseren. Dat was dan ook de opdracht van de Kustwacht. Op meerdere KNRM-reddingstations was de draaggolf hoorbaar, deze werd in zuidelijke richting gepeild. Om die reden was ook de reddingboot van KNRM Scheveningen gealarmeerd en een kustwachthelikopter.

Nadat de schipper van de reddingboot Koos van Messel contact had gezocht met de Kustwacht, werd koers gezet in de IJmuidense havens. Een uur lang hebben de vrijwilligers met reddingboot in de jachthaven gemanoeuvreerd om het signaal uit te peilen. Toen kwam de helikopter met de melding dat zij het signaal in een woonwijk hadden gepeild.

Hierop heeft de Kustwacht de actie voor de helikopter en reddingboten afgeblazen, een peilauto zou het overnemen. De stoorzender hangt een boete boven het hoofd wanneer inderdaad wordt geconstateerd dat onnodig een hinderlijke draaggolf wordt uitgezonden. Om 17:20 uur lag de Koos van Messel gereed voor het reddingstation en konden de vijf redders naar hun avondmaal toe.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1704

Grote zoekactie naar vermiste kitesurfer

  • Fotogallery:
  • 19-11-2017

Om 17:51 uur werden de vrijwillige redders van KNRM-reddingstations IJmuiden, Wijk aan Zee en Zandvoort gealarmeerd door de Meldkamer Kennemerland voor een vermiste kitesurfer. De vriendin van de kitesurfer had alarm geslagen nadat ieder spoor van de kiter miste, terwijl zijn spullen nog op het strand lagen en zijn auto nog op de parkeerplaats stond.

De schipper van de IJmuidense reddingboot Nh1816 heeft direct contact opgenomen met de Meldkamer en het Kustwachtcentrum. De kiter met een donker pak aan, was om 16:00 uur gaan surfen ten zuiden van de pieren van IJmuiden. Naast de drie KNRM-reddingstations, werden daarom ook de Kustwacht-helikopter en de IJmuider Reddingsbrigade ingezet voor de zoekactie.

Rond 18:15 uur werd door de KNRM-reddingboten op het water en door de KNRM-kusthulpverleningsvoertuigen op het strand gestart met het maken van zoekslagen. De IJmuidense reddingboot Nh1816 was door de Kustwacht aangesteld als ‘on scene coördinator’ en leidde daarmee de zoekactie op zee. De invallende duisternis, windkracht 6 uit het noordwesten en de daarmee opgezweepte golfhoogte van 2,5 meter maakt het zoeken er niet makkelijk op voor de vrijwilligers.

Niet veel later kwam meldde de Kustwacht via de marifoon dat de kiter aan de wal terecht is. De kiter was ver van zijn startplek afgeraakt en zag geen kans om surfend terug te komen. Hierop heeft hij besloten een strandtent binnen te gaan en daar zijn broer te bellen. De broer heeft hem opgehaald en weer naar zijn spullen en auto gebracht. Aangekomen bij zijn auto werd hij al opwacht door de hulpverleners. Om 19:00 uur lag de Nh1816 weer gereed aan de steiger voor het reddingstation en konden de acht IJmuidense redders naar hun avondmaal.

De KNRM vaart gemiddeld zo'n 150 keer per jaar uit voor (kite) surfers die in de problemen zijn gekomen tijdens het beoefenen van hun sport. Samen met de Nederlandse Kitsesurf Vereniging NKV geeft de KNRM de tips aan surfers. Één van die tips is om altijd samen met een ‘buddy’ het water op te gaan om onnodige zoekacties te voorkomen. Kijk op www.knrm.nl/surfers en download de KNRM Helpt-app.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2252

Redders rukken uit voor reanimatie op zee

  • Fotogallery:
  • 18-11-2017

Zaterdag 18 november om 11:06 uur zijn de IJmuidense redders door de Kustwacht gealarmeerd voor een medische evacuatie. Aan boord van een tanker is een persoon aan boord waar geen ademhaling meer geconstateerd wordt. De bemanning van de tanker is begonnen met reanimeren. Naast de vrijwilligers van KNRM IJmuiden was ook de SAR-helikopter van de kustwacht ingeschakeld.

De tanker ligt voor anker in ankergebied 8, er stond een stevige windkracht 6 die de golven deed opzwellen naar 2,5 meter. De reddingboot, die standaard is uitgerust met een AED, was al snel buiten de pieren. Om 11:35 uur meldt de tanker over de marifoon aan de Kustwacht dat gestopt is met reanimeren en dat de persoon is overleden. Na kort overleg tussen de schipper van de reddingboot en de Kustwacht, worden de redders bedankt voor hun inzet en kunnen zij terug naar het reddingstation.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1925

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.