Skip to main content

Grote oefening op rondvaartboot Rederij Randmeer

  • Fotogallery:
  • 10-06-2015

De bemanning van KNRM station Elburg heeft op woensdag 10 juni deelgenomen aan een grote oefening die plaatsvond op en in samenwerking met rondvaartboot de Rederij Randmeer. De oefening was opgezet de Coördinator Opleiden & Oefenen en een bemanningslid.

Op de rondvaartboot Rederij Randmeer was de stuurman onwel geworden. Daardoor was de boot stuurloos geworden en een aanvaring was onvermijdelijk. Precies om 19.30 uur werd de bemanning van reddingboot Evert Floor gealarmeerd. Wat de oefening precies zou inhouden wisten zij tot op dat moment niet.

Binnen 10 minuten na het contact met de (oefen) kustwacht ging de reddingboot Evert Floor naar de doorgeven positie, waar de rondvaartboot zich bevond. Aangekomen was de ravage groot. Er waren veel verschillende slachtoffers met diverse verwondingen die zowel beneden als boven lagen. De kok had zich in de vingers gesneden, een man in een rolstoel was ten val gekomen, een vrouw had een bloedende hoofdwond en verder waren er nog was lastige passagiers.

Het was een pittige taak voor de schipper van de Evert Floor om goed en tactisch alle mensen op hun plek te zetten en snel een plan te bedenken. Ondertussen was het eigen personeel van Rederij Randmeer ook bezig met het verlenen van EHBO. Zo konden zij ook meedraaien met de oefening en trainen voor dergelijke situaties.

Na ongeveer 30 minuten vertrok de Evert Floor met slachtoffers die de hulp het hardst nodig hadden, naar het boothuis van KNRM Elburg. Hier werden de slachtoffers opgevangen en verder geholpen. Daarna spoedde de Evert Floor zich weer retour na de rondvaartboot om voor de tweede en derde keer slachtoffers te gaan vervoeren.

De hele inzet heeft ruim een uur geduurd. Daarna werd er geëvalueerd op het dek van de rondvaartboot en werden alle verbeterpuntjes doorgenomen. Iedereen was zeer enthousiast tijdens en na de oefening. Het was een leerzame avond.

KNRM station Elburg bedankt Rederij Randmeer voor de mogelijkheid om aan boord te oefen. Daarnaast een woord van dank aan alle Lotus slachtoffers en overige figuranten.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 2460

Surfer in de problemen door windvlaag

  • Fotogallery:
  • 29-05-2015

Op vrijdagavond 29 mei wordt de bemanning van KNRM Station Elburg rond de klok van 19.00 uur opgepiept voor een surfer in problemen. Op onze pagers werd vermeld “Prio 1 surfuitrusting gevonden”.

Onderweg naar de doorgegeven positie krijgt de bemanning van de reddingboot door dat de surfer inmiddels door een passant aan boord is genomen, deze passant verbleef op eiland Pierland.

Aangekomen werd duidelijk dat de surfer door een windvlaag 200 meter ten zuiden van het Pierland zijn surfplank met zeil is kwijt geraakt. De surfer had nog geprobeerd om naar zijn plank te zwemmen maar door het onstuimige weer en de golven kon hij niet meer in de buurt komen. Hij besloot toen om te keren en naar het Pierland te zwemmen. De surfer bleek na aankomst van ons in goede conditie, maar was door het zwemmen wel vermoeid geraakt.

De schipper besloot een opstapper achter te laten bij de surfer en de eigenaar van het schip en op zoek te gaan naar de surf uitrusting. Deze werd al snel gevonden, deze lag 1/2 mijl verderop op de keien. De surfuitrusting werd aan boord genomen en snel gingen ze weer terug naar het Pierland waar de surfer weer opgehaald en veilig werd afgezet bij zijn camping Bad Hoophuizen. De surfer was ons dankbaar en zijn dank werd geuit door donateur te worden van de KNRM.

Rond 21.45 uur was reddingboot Evert Floor weer retour boothuis en gereed voor de volgende uitruk.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1806

Zeiljacht met vastgelopen ankerlijn

  • Fotogallery:
  • 23-05-2015

Op zaterdag 23 mei wordt de bemanning van KNRM Station Elburg rond de klok van 21.00 uur opgepiept voor een zeiljacht in problemen. Reddingboot Evert Floor is snel ter plaatse.

Het zeiljacht lag ten Noordoosten van eiland de Kluut, op de rand van de vaargeul. Hier bleek dat de ankerlijn tussen de schroef en het roer verstrikt was geraakt.

Nadat één van de opstappers in het water de lijnen weer klaar gemaakt had, kon het zeiljacht naar Flevo Marina worden afgesleept, de vaste ligplaats van het zeiljacht.

De twee opvarenden waren zo blij met de hulp dat ze besloten om direct donateur te worden.
Rond 22.45 uur was de bemanning weer terug op het station.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1974

Catamaran zeiler slaat overboord

  • Fotogallery:
  • 09-05-2015

Nadat zaterdag 9 mei 2015 om 16.14 uur de pieper ging, voer reddingboot Evert Floor binnen zes minuten uit naar de doorgegeven locatie. Ter hoogte van Pierland was een catamaran omgeslagen.

Er stond een redelijk harde wind en twee catamaran zeilers genoten van een dag op het water. Toen zij met de wind mee richting Harderwijk voeren, ging het mis. In de vaargeul schoot één van de bemanningsleden van de catamaran al zeilend uit de trapeze en sloeg overboord. Het overgebleven bemanningslid probeerde nog zijn maat te bereiken maar tijdens deze poging sloeg de catamaran om midden in de vaargeul. De tweede zeiler was erin geslaagd om op één van de drijvers te blijven zitten.

De bemanning van binnenvaartschip Coram Deo zag hoe dit bemanningslid een noodsein gaf en heeft direct middels zijn marifoon de KNRM ingeschakeld. Vervolgens bleef het schip in de vaargeul in de nabijheid van de omgeslagen catamaran om deze, en het bemanningslid dat overboord was geslagen, in het oog te houden. Door de wind dreef de catamaran snel af waardoor de te water geraakte zeiler niet meer bij het vaartuig in de buurt kon komen. Toen KNRM Elburg arriveerde werd de drenkeling direct aan boord van de Evert Floor gehaald. Deze verbleef op dat moment al ruim drie kwartier in het water dus hij was behoorlijk uitgeput en afgekoeld. Hij werd in een hypo thermische deken gewikkeld om weer warm te worden.

De catamaran werd door de KNRM naar ondiep water gesleept. Hierdoor kon één van de KNRM bemanningsleden staand het grootzeil dat defect was geraakt demonteren en werd de catamaran uiteindelijk, met veel moeite, rechtop gezet. Tijdens deze werkzaamheden kon ook de tweede zeiler aan boord van de Evert Floor bijkomen en opwarmen. Vervolgens verleende dit KNRM bemanningslid assistentie bij het terugzeilen van de catamaran naar een nabijgelegen haven. Ondertussen voer de Evert Floor met de drenkeling retour boothuis. Hier wachtte de verkleumde man een warme douche en droge kleding.

De catamaran zeilers, die gelukkig beide een zwemvest droegen, zijn de KNRM bemanningsleden zeer dankbaar voor hun inzet. In een mail schrijven zij: ‘Zonder jullie was het waarschijnlijk een zeer hachelijke situatie geworden waar we gelukkig niet over hoeven na te denken hoe dat had kunnen aflopen.’ Ook erkennen zij, net als de bemanningsleden van de Evert Floor, het belang van het toeziend oog van de Coram Deo. Dank aan deze bemanningsleden.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2509

Onderkoeling, een sluipend gevaar

  • Fotogallery:
  • 16-04-2015

Op donderdag 16 april 2015 gingen rond 18.00 uur de piepers af van de bemanningsleden van KNRM Station Elburg. Niet veel later vertrokken vier bemanningsleden met de reddingboot Evert Floor in Zuidwestelijke richting voor een gestrande speedboot.

De speedboot, met daarop twee volwassenen en drie kinderen, lag aan lager wal tussen eiland de Kluut en Harderwijk. Toen de bemanning ter plaatse was werd al snel geconcludeerd dat de mensen het erg koud hadden gekregen. Er was sprake van lichte onderkoeling. De thermodekens deden hun werk.

De eigenaar van de speedboot vertelde dat hij zijn speedboot had laten uitvaren voor een testvaart. De boot had lange tijd niet gevaren dus het leek hem verstandig om de motor te testen. Waar ze echter geen rekening mee hadden gehouden was het feit dat de motor er inderdaad mee op zou kunnen houden. Daar waren de opvarenden niet op gekleed. De bemanning van de KNRM weet uit ervaring dat onderkoeling een sluipend gevaar is, vooral op het water.

De opvarenden werden in (thermo)dekens gewikkeld en met speedboot en al afgeleverd bij Jachthaven De Knar. Uit dankbaarheid besloten de mensen ter plekke om donateur te worden van de KNRM. Om andere booteigenaren te behoeden voor onderkoeling hebben zij toestemming gegeven voor het plaatsen van dit verhaal met foto’s op de website.

Klik hier om een KNRM folder te bekijken over onderkoeling.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2907

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.