Skip to main content

Grote SAMIJ oefening met hulpdiensten succesvol verlopen

  • Fotogallery:
  • 15-06-2016

Wanneer op het water een calamiteit plaatsvindt, rukken diverse hulpdiensten uit. Wanneer het om een grote calamiteit gaat – bijvoorbeeld een aanvaring van een rondvaartboot met een werkschip – is samenwerking en goede communicatie van levensbelang. Woensdagavond waren vele hulpdiensten aanwezig om dit scenario te oefenen.

Brand aan boord van het werkschip en op de rondvaartboot iemand met een beroerte, meerdere open wonden, iemand met een hartstilstand, enkele agressievelingen èn een zwangere vrouw. De kans dat dit allemaal tegelijk voorkomt is natuurlijk nihil maar dat het soms hectisch is bij een rampscenario, is wel een feit.

Adequaat handelen
“De zwangere vrouw gaat nú bevallen”, klonk het door de portofoon en op de gezichten van de brandweermannen, de KNRM’ers en de politiemensen verscheen een frons. Hoe gaan we hier nu weer mee om? Dat duurde twee tellen en toen werden er knopen doorgehakt. “Brandweerboot Harderwijk vaart nu met haar naar de wal.” Goede begeleiding van het slachtoffer, blijven communiceren en ook de situatie met de andere passagiers in de gaten blijven houden. Daar een vrouw in paniek, daar twee dronken jongens die het allemaal reuze grappig vinden en allemaal uitkijken voor de jongeman met de open beenbreuk. Bij een reddingactie moeten de hulpdiensten constant kijken welke situatie prioriteit heeft en daar adequaat op reageren.

SAMIJ
De brandweer uit Elburg, Harderwijk en Zeewolde, de Waterpolitie, de KNRM en de BHV’ers aan boord van het passagiersschip. Voor deze oefening, waarbij een rondvaartboot van Rederij Randmeer in aanvaring was gekomen met een werkschip van ESB, moesten letterlijk alle hens aan dek. Het was een zogenaamde SAMIJ oefening; een oefening in het kader van de Samenwerkingsregeling Incidentbestrijding IJsselmeergebied. Edwin Meppelink en Diederick van Wijk van KNRM Station Elburg schreven het scenario. “Klopt, het is veel maar we zijn allemaal professionele, geoefende redders en we moeten ermee kunnen omgaan”, legt Edwin uit. “Hoe wordt onderling gecommuniceerd? Hoe worden de taken verdeeld? Wie neemt de leiding? Als dat goed gaat in een situatie die maximaal hectisch is, dan gaat het zeker goed wanneer de situatie te overzien is.”

Leermomenten
Tijdens de evaluatie werden een aantal bruikbare tips gedeeld. Zo blijft het belangrijk om bij de eerste melding duidelijk aan te geven wat er aan de hand is. Waren er nu wel of geen duikers nodig? Wie bevelvoerder is bij de brandweer wordt zichtbaar gemaakt maar hoe werkt dat bij de KNRM? Verder kwamen de meldingen die werden gedaan via de portofoon van de nieuwe brandweerboot van Zeewolde te zacht door.
Waardevolle kennis en geslaagde leermomenten worden meegenomen naar de praktijk. Daarnaast werden complimenten uitgedeeld. Iedereen sprak van een goede onderlinge samenwerking. ACM Opleidingen, die de Lotusslachtoffers begeleidde, vond dat er voldoende aandacht was voor de slachtoffers en er werden complimenten gegeven aan de BHV’ers aan boord die als eerste met de situatie moesten omgaan.

Een geslaagde reanimatie, de situatie met de agressieve mannen is niet geëscaleerd en de zwangere vrouw is bevallen van een dochtertje. Eind goed, al goed. De veiligheid op de Randmeren is gewaarborgd, dat is wel gebleken.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 2701

KNRM vrijwilliger in beeld

  • Fotogallery:
  • 11-11-2015

Voor de uitvoering van het reddingwerk werkt de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) al 190 jaar lang met vrijwilligers, die kennis van zaken hebben en deze professionaliteit weten te combineren met hart voor de zaak.

Deze mannen en vrouwen zetten zich geheel belangeloos in voor het redden van mensen en dieren die in gevaar verkeren of in gevaar dreigen te raken.
Om meer te weten te komen over de beweegredenen om vrijwilliger te worden bij de KNRM en wat de achtergrond is van de vrijwilligers, laten we u graag kennis maken met alle vrijwilligers van KNRM Station Elburg; de bemanning en de plaatselijke commissie. De vrijwilligers stellen zich graag aan u voor.

Klik hier en lees het verhaal van Jack Boender, hoe hij "wegenwachter op het water" werd.
De vorige keer vertelde opstapper Dirk van ’t Ende zijn verhaal.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 3378

Zeiler “mist” vaargeul

  • Fotogallery:
  • 02-11-2015

Wanneer het zicht minder is dan vijftig meter, is het bijzonder lastig om het volgende baken te zien waarmee de vaargeul wordt aangegeven. Een zeilbooteigenaar uit Ermelo die op weg was naar Elburg ontdekte dat je in de mist, nog wel eens een boei mist.

De melding verscheen om 13.12 uur op de piepers van de bemanningsleden van KNRM Station Elburg. ‘Vaartuig aan de grond’ luidde de prio 2 melding. Reddingboot Evert Floor verliet iets later het boothuis om met gepaste snelheid op zoek te gaan naar de melder.

Boot in zicht
Na enige tijd arriveerde de bemanning bij een zeiljacht. De verbaasde Duitse eigenaar liet weten dat hij, vanwege het beperkte zicht, zijn boot expres lichtjes had vastgelegd. Hulp was niet nodig.
Na nog eens kritisch de radar te hebben bekeken, werd duidelijk dat ongeveer vijftig meter verderop een tweede boot moest liggen. Door de mist was deze niet zichtbaar, maar de ervaren zeiler had een radar reflector in zijn mast hangen. Hij was blij met de komst van de KNRM vrijwilligers.

Vlot getrokken
De eigenaar van het houten zeiljacht was goed voorbereid op pad gegaan – kaarten en plotter aan boord – maar de bij vlagen extreem dichte mist had hem verrast. Nadat hij vast was gelopen had hij nog gepoogd om scheef uit te varen door de zeilen te hijsen. Het mocht niet baten.
KNRM Station Elburg bood hulp. Een van de mannen stapte aan boord van het zeiljacht en snel en vakkundig werd een lijn gelegd. Het schip werd vlot getrokken en voorgegaan richting Elburg. Zo profiteerde ook het zeiljacht van het feit dat de KNRM dankzij de radar "zicht had" op de vaarroute. Tijdens het varen bleven de bemanningsleden waarnemen in het voorterrein waar het zicht af en toe minder dan twintig meter was.

Rond 14.30 uur was de bemanning terug in het boothuis. De zeiler uit Ermelo heeft een plekje gevonden in de haven, nadat hij een kaart had ingevuld voor het donateurschap zodat hij nu de KNRM wimpel mag voeren, een uitrustingsstuk dat nog “mistte” op zijn schip.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 1999

Nachtelijke zoekslagen naar gezonken boot

  • Fotogallery:
  • 23-10-2015

Wanneer vrijdagavond 23 oktober een prio 1 melding binnen komt dat een vaartuig water maakt, is het gelijk alle hens aan dek. Iets na 22.30 uur vaart reddingboot Evert Floor uit richting Pierland nabij Harderwijk.

De melding was bij het Kustwachtcentrum binnengekomen via kanaal 16. De melder liet weten dat hij water maakte. De exacte locatie werd niet duidelijk. Een serieuze zaak waar niet alleen KNRM Station Elburg op af komt, maar ook Brandweer Harderwijk. De brandweerboot ging te water en de duikwagen en de tankauto reden over de dijk. Gezamenlijk worden zoekslagen gemaakt in de donkere nacht om de (eventueel reeds gezonken) boot te kunnen lokaliseren. Met zoeklichten die over het wateroppervlak glijden, varen de boten van Gelderland zijde naar Flevopolder zijde. Hierbij zijn alle eilandjes tussen de noordkant van de Bremerberger haven en de zuidzijde van Pierland zijn nagezocht en ook de campings aan Gelderland zijde werden even in het licht gezet.

Na anderhalf uur zoeken was er nog altijd niets aangetroffen. Er werden nog 2 flares de lucht in geschoten om een beter zicht te hebben op het zoekgebied, maar ook dit leverde niets op. Er werd kort getwijfeld of steun van de politiehelikopter wenselijk was, maar dit is, in overleg met het Kustwachtcentrum, alsnog niet doorgezet. Omdat het een nogal vreemde melding betrof, die bovendien op zichzelf stond, gaat het Kustwachtcentrum ervan uit dat het om een valse melding ging. Vervelend voor al deze mensen die zich hebben ingezet om iemand die in nood verkeerde te kunnen helpen, maar dat is achteraf. De vrijwilligers van de KNRM en ook andere hulpdiensten nemen iedere melding serieus!

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2293

Speedboot in problemen in de mist

  • Fotogallery:
  • 04-10-2015

Zondagmiddag 4 oktober gingen om 12.32 uur de piepers af van de bemanningsleden van KNRM Station Elburg. Niet veel later voer de reddingboot Evert Floor uit om in zeer dichte mist op zoek te gaan naar de melder.

Het zicht was minimaal, ongeveer twintig meter, maar de melder werd gevonden. Vlakbij eiland de Ral was een speedboot stil komen te liggen. Het vaartuig had problemen met zijn accu’s waardoor de boot niet kon starten. De boot lag in dichte mist onmanoeuvreerbaar op open water, waardoor het een gevaar kon vormen voor overig scheepvaartverkeer. De eigenaar, donateur van de KNRM, had het probleem zelf gemeld bij het Kustwachtcentrum.

De melder, een man alleen, was maar wat blij dat er hulp kwam. Hij werd samen met zijn boot terug gesleept naar zijn vaste ligplaats op Aquacentrum Bremerbergerhaven. De actie heeft ongeveer een uur in beslag genomen.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2074

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.