KNRM opstapper in opleiding Nathalie
'Het is een cadeautje dat je zoveel opleidingen kunt doen!'
Nathalie Houtman (49) is opstapper bij de KNRM in Lelystad. Sinds zij min of meer toevallig in contact kwam met de reddingmaatschappij, speelt de KNRM een belangrijke rol in haar leven. In mei van dit jaar kon ze, na een gedwongen stop door corona, eindelijk haar opleiding tot opstapper op de reddingboot afronden.
Als Nathalie begint te vertellen over haar vrijwilligerswerk bij de KNRM, spat het enthousiasme ervan af. ‘Ik heb lang gewerkt als beroepsmilitair tot ik na tien jaar afscheid nam van defensie om een eigen kledingzaak te starten. Dat was leuk, maar steeds vaker miste ik een stuk spanning en actie en het werken in teamverband. Een buurman die schipper is bij de KNRM vertelde over zijn werk op de reddingboot en ik was direct enthousiast. Ik houd ervan om uitdagingen aan te gaan en mijn grenzen op te zoeken. De KNRM kende ik van naam, maar verder wist ik eigenlijk niet wat ze precies deden.’ Nathalie ging mee naar de wekelijkse oefenavond van reddingstation Lelystad en bleef.
Inmiddels behoort zij al 4 jaar tot de vaste crew. ‘Lelystad is het jongste station van de KNRM en het is hier heel gezellig. We hebben een ploeg van zo’n dertig mensen. In principe moet iedereen bij ons alles kunnen. We werken met een soort roulatiesysteem, maar uiteindelijk is het de schipper die bepaalt wie op welke positie zit aan boord. Dat hangt ook af van wie er opkomen als de pieper gaat. Het leuke is dat is als aspirant-opstapper meteen al meedraait. Je volgt een opleidingstraject, maar ondertussen ga je al wel mee met een uitruk. Learning by doing.’
Het opleidingstraject start met een veiligheidsinstructie op het eigen reddingstation. ‘De eerste drie maanden geldt als een soort proeftijd, waarin moet blijken of je geschikt bent voor dit werk en of het van beide kanten klikt. Dan ga je verder met vaarbewijs, EHBO, HUET en Marcom voor het bedienen van de marifoon. Ik heb het opleidingstraject individueel gedaan, maar ons station verzorgt ook wel klassikale lessen’, vertelt Nathalie. Dat zij haar opstappersopleiding pas in het voorjaar van 2023 kon afronden met de SAR Craft Operations kwam door corona. ‘In de tussentijd mocht ik wel voor andere cursussen inschrijven. Dat is het mooie van KNRM: als je zelf wilt, kun je allerlei opleidingen doen. Ik vind dat echt een cadeautje!’
Nathalie is lovend over de manier waarop KNRM haar vrijwilligers opleidt. ‘De opleiding is al heel uitgebreid en daarnaast kun je ook nog heel veel andere cursussen volgen. We worden goed getraind en ook mentaal voorbereid op inzetten die misschien niet goed aflopen, dat gebeurt helaas ook.’
Als de pieper gaat
Nathalie benadrukt dat vrijwillig niet betekent vrijblijvend. ‘Station Lelystad stelt als voorwaarde dat je minimaal vijftig procent van de dag beschikbaar moet zijn. We werken met een inzetvoorstel van de pieper: je zet jezelf op ‘groen’ en het systeem kiest wie er moeten opkomen, zodat er altijd een schipper en vier opstappers ingezet kunnen worden. Dat systeem rouleert en werkt heel goed. Als je niet nodig bent, hoor je dat ook, zodat je nooit voor niks naar het station komt.’ Zelf heeft ze nog maar weinig uitrukken gemist. ‘Veel mensen zijn overdag minder beschikbaar, als eigen baas kan ik dan wel weg. Inmiddels heb ik al heel wat verschillende meldingen meegemaakt. Assistentie bij een gebroken mast, helpen bij brand op de Marker Wadden, medische evacuatie, onderkoeling en een zoektocht naar een verwarde man die van de Ketelbrug was gesprongen. Je maakt van alles mee.’ En zo bekent ze: ‘Ik vind het ook niet leuk om een uitruk te moeten missen…’
Nathalie is lovend over de manier waarop KNRM haar vrijwilligers opleidt. ‘De opleiding is al heel uitgebreid en daarnaast kun je ook nog heel veel andere cursussen volgen. We worden goed getraind en ook mentaal voorbereid op inzetten die misschien niet goed aflopen, dat gebeurt helaas ook.’