Skip to main content

Menno is net begonnen met zijn opleiding

“Als de pieper gaat en er staat: persoon te water, dan krijg ik kippenvel”

Menno Boers (28) wilde zich al langer aansluiten bij de KNRM, want met varen was hij al zeer bekend: “Ik werk bij Vestas als onderhoudsmonteur op windmolenparken voor de kust van IJmuiden, dus ik vaar dagelijks op zee. Ik speelde al een tijdje met de gedachten, maar woonde nog in Wormer bij mijn ouders. Een jaar geleden heb ik een huis gekocht in IJmuiden en woon ik dichtbij. Ook werk ik een week op en een week af. Dus als ik de week vrij ben heb ik veel tijd om mee te gaan met acties.

Mijn interesse om op zee te zijn, maar ook echt iets te kunnen betekenen is gewekt door mijn werk. Ik ben veel op het water en we moeten onszelf maar zien te redden, als er iets met mij of mijn collega’s gebeurt. We hebben allemaal EHBO+, maar ik wil meer leren.”

 Menno website

Menno kon al snel terecht bij de KNRM IJmuiden. Eerst mocht hij een aantal weken meelopen om te kijken of hij het wel echt zag zitten en of Menno in het team paste, want dat is essentieel. Schipper van de KNRM IJmuiden, Richard van der Hammen legt uit: “Menno is door de proefperiode heen en zit nu zo’n zeven maanden bij ons. Hij is gedreven en het voordeel is dat hij vanuit zijn werk al wat kennis heeft opgedaan en al een EHBO-diploma had. Hij staat nog aan het begin, maar hij ligt goed in de groep en dat is heel belangrijk voor ons Uiteindelijk moet je tijdens een actie goed op elkaar zijn ingespeeld.”

Het belang van teamwork

Menno heeft al ervaren hoe een reddingsactie eraan toe gaat: “Als de pieper gaat en er staat: persoon te water, dan krijg ik kippenvel. Laatst hadden we een actie met een waterscooterongeluk. Degene achterop was eraf gevallen en kon zelf niet meer zwemmen. Hij bleek later een gebroken schouder te hebben. Het was uiteindelijk een hele snelle actie, daar stond ik echt van te kijken. Iedereen wist zijn taak en alles ging ontzettend gestroomlijnd en er was geen discussie. Dan zie je hoe belangrijk teamwork is.”

In de boeken

Met de opleiding is Menno net begonnen. “Je krijgt eerst een takenboek met punten die je onder de knie moet krijgen zoals: een brancard voorbereiden, knopen leggen, sleepverbindingen maken, gebruik van marifoon en nog veel meer. Als de schipper of je buddy vindt dat je deze goed genoeg beheerst, dan wordt het afgetekend. Ik heb al ervaring opgedaan in de boot opstarten, de radar aanzetten en aflezen, ik weet hoe je een drenkeling uit het water moet halen en nog veel andere zaken die aan boord moeten gebeuren.”

Voor de opleiding moet Menno ook de boeken in duiken: “Ik zie er een beetje tegenop om aan MarCom B te beginnen. In deze opleiding leer je alles over communiceren op zee. Dat is veel theorie en ik ben een echte doener. Vroeger was ik niet een al te beste student. Het is nu natuurlijk wel anders, want dit is kennis die ik zelf ook echt wil leren, daarom zal het hopelijk wat makkelijker gaan.”

Binnenkort ga ik beginnen aan HUET, dat staat voor Helicopter Underwater Escape Training. Je leert hoe je onder water kan ontsnappen uit een omgeslagen reddingboot en helikopter. Dat lijkt me een hele interessante training.”

Gerelateerde blogs

Nieuwsbrief

ALTIJD ALS EERSTE OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE NIEUWS?

Download de KNRM Helpt app

MET DE KNRM HELPT APP BEREIKT U ONS ALTIJD EN OVERAL

Met één druk op de knop alarmeert u het dichtstbijzijnde reddingstation. Altijd veilig het water op? Download de KNRM Helpt App.

Word donateur

MET DE KNRM HELPT APP BEREIKT U ONS ALTIJD EN OVERAL

Met één druk op de knop alarmeert u het dichtstbijzijnde reddingstation. Altijd veilig het water op? Download de KNRM Helpt App.

Deel dit bericht

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.