In gesprek met een bemanningslid van station West-Terschelling
Dagelijks leven: Nautisch verkeersleider op de Brandaris / plaatsvervangend schipper
Vrijwilliger bij de KNRM: Bemanningslid / redder bij reddingstation West-Terschelling
De eerste melding komt bij ons binnen.
Jan werkt als nautisch verkeersleider op de Brandaris op Terschelling. “De eerste melding van een ongeval op Waddenzee of Noordzee komt op mijn werk binnen. Ik informeer dan het Kustwachtcentrum en adviseer welke reddingboot er het best op af kan. Tot een reddingboot ter plaatse is, zijn wij verantwoordelijk voor de praktische coördinatie." vertelt Jan.Jan vaart voor de KNRM voornamelijk op de Arie Visser klasse. Dit schip heeft een totale tankinhoud van 6.100 liter, wat de boot een actieradius geeft van zestien uur op volle kracht. De brandstof is verdeeld over vier tanks. Een aparte dagtank (144 liter) bevindt zich in de berging, voor de machinekamers.
Er stroomt zout water door onze aderen.
"Op Terschelling zijn we omringd door de zee. Mensen zeggen vaak dat er zout water door onze aderen stroomt. Voordat ik verkeersleider op de Brandaris werd, heb ik 22 jaar gevaren. De belangrijke taak van de KNRM trok me toen ook al en als zeevarende heb ik ze ook wel eens nodig gehad.Ik ben nu 15 jaar vrijwilliger. Als de pieper tijdens mijn werk gaat, kan ik niet weg. Dat is de afspraak met mijn werkgever Rijkswaterstaat. Maar ze hebben me wel een keer drie maanden kosteloos uitgeleend aan de KNRM, toen er een tijdje geen beroepsschipper was. Wat was dat een prachtige baan. Als ik wel zelf kan gaan, ben ik binnen twee minuten aan boord van de reddingboot Arie Visser.”Vrijwillig redden dankzij vrijwillige bijdragen.