Skip to main content

Dé beroemde wipperredding

Het Taiwanese vrachtschip Wan Chun maakte op 13 november 1972 haar eerste reis, van Kristiansand naar Duinkerken. Onderweg zou worden gebunkerd in IJmuiden. Vanwege het slechte weer staakte de loodsdienst van IJmuiden, wat de kapitein van de Wan Chun deed besluiten voor IJmuiden voor anker te gaan. Bij het aanwakkeren van de wind tot een volle orkaan, eerst uit het zuidwesten en later ruimend naar het west-noordwesten, brak één van de ankerkettingen, met als gevolg dat de krachten op het andere anker zo groot werden, dat het begon te krabben.

De 6000 pk werden op volle kracht vooruit gezet om te proberen vrij van de kust te komen, maar het mocht niet meer baten. De wind en de zee dreven het onfortuinlijke schip naar de branding. Om 06.36 uur verdaagde de Wan Chun bij paal 47 tussen Bakkum en Heemskerk op het strand. Nog voor het noodsein was gegeven, waren de nabijgelegen reddingstations Wijk aan Zee, Egmond aan Zee en IJmuiden al onderweg.

De reddingboot Johanna Louisa wist het schip te bereiken, ondanks de barre omstandigheden. Eén van de redders liep tijdens de reis verwondingen op. Ter plaatse gekomen kon de reddingbootbemanning niet anders dan concluderen dat er voor hen niets te doen was. De wipperploeg van Wijk aan Zee had vanaf het strand al verbinding met het schip gekregen en evacuatie langs die weg was veel veiliger dan de sprong te wagen op een hevig tekeer gaande reddingboot. De Johanna Louisa keerde terug naar IJmuiden. De wipperploeg én de reddingbootbemanning hielpen de wipperploeg van Wijk aan Zee om de 29 opvarenden van de Wan Chun zo snel mogelijk aan land te krijgen. Eén voor één werden de schipbreukelingen via de ‘broek’ op het duin getrokken. Rond 09.00 uur was iedereen in veiligheid.

Twee man bleven op het zeeschip achter, maar toen de situatie gaandeweg de dag steeds slechter werd, wilden ook zij van boord. Om 16.00 uur was alle hens gered.

Alvorens naar zijn land terug te keren, bracht kapitein Yang Tzong Hwa nog een bezoek aan het kantoor van de Redding Maatschappij om persoonlijk zijn dank te betuigen voor de geslaagde redding.

Vervolg

De zogenaamde ‘wipperploegen’ zijn maar hoogstzelden in actie gekomen. De spectaculaire redding van de Wan Chun was wat dat betreft een echte uitschieter. Toen met de tijd de kans op strandingen van zeeschepen steeds verder afnam en de mogelijkheden van de reddingboten toenemen, deed dat de KNRM besluiten de wippertoestellen af te stoten.

In plaats daarvan werden de kuststations uitgerust met zogenaamde kusthulpverleningsvoertuigen. Deze voormalige wippertrucks ondersteunen reddingboten bij zoekacties vanaf het strand, maar worden ook ingezet als ambulance op slecht begaanbaar terrein (strand en duin). Met name voor de Zuid-Hollandse kust (Ter Heijde, Scheveningen, Katwijk en Noordwijk) verrichten de trucks een aanzienlijk deel van het reddingwerk.

Gerelateerde blogs

Nieuwsbrief

ALTIJD ALS EERSTE OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE NIEUWS?

Download de KNRM Helpt app

MET DE KNRM HELPT APP BEREIKT U ONS ALTIJD EN OVERAL

Met één druk op de knop alarmeert u het dichtstbijzijnde reddingstation. Altijd veilig het water op? Download de KNRM Helpt App.

Word donateur

MET DE KNRM HELPT APP BEREIKT U ONS ALTIJD EN OVERAL

Met één druk op de knop alarmeert u het dichtstbijzijnde reddingstation. Altijd veilig het water op? Download de KNRM Helpt App.

Deel dit bericht

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.