Skip to main content

Ik zag een muur van visnetten

Op het Markermeer belandde Wim Vos met zijn 11 meter lange zeiljacht “in een woud van visnetten”. Overal waar hij keek, zag hij staken met vlaggetjes uit het water steken zonder dat duidelijk zichtbaar was waar de netten eindigden. Het zeilschip dat 1,95 meter diep steekt liep uiteindelijk vast. KNRM Marken moest eraan te pas komen om hem te bevrijden. 

Op woensdag 19 februari 2025 zeilt Wim solo van zijn thuishaven De Blocq van Kuffeler in Almere naar Volendam voor "een harinkje". "Dit doen we in de winter wekelijks met een clubje uit de haven," vertelt hij. "Zij besloten een dag later te gaan, maar omdat ik al vrij had genomen, ging ik alleen." 

Met windkracht 2 was het rustig zeilen. Voor Volendam ontdekte hij motorproblemen en besloot direct terug te keren zonder aan te leggen. Een Urker visser waarschuwde hem niet de Gouwzee op te gaan vanwege uitgezette netten, maar dat was niet Wims geplande route. 

Op de heenweg zeilde Wim een ruimwindse koers, op de terugweg moest hij kruisen. "Ter hoogte van het Paard van Marken richting Hoorn zag ik visnetten gemarkeerd met staken met vlaggetjes. Bij het eerste net ging ik overstag, maar het bleek één lange muur van vlaggetjes. Na opnieuw overstag te gaan, zag ik weer netten. 'Ik moet er toch ergens overheen kunnen', dacht ik." 

wim vos knrm volledig

Wim zag staken onder water verdwijnen en weer bovenkomen. "Daardoor dacht ik dat het lage visnetten waren waar je net overheen kunt varen. Bij de volgende rij vlaggetjes voer ik door, en toen ging het mis. Ondanks vol tuig bleef de boot stilliggen. Ik probeerde los te zeilen, maar kwam niet meer weg." 

Wim, die zelfredzaamheid belangrijk vindt, legde zijn schip in de wind en probeerde met een pikhaak uit het net te komen. "Er was geen beweging in te krijgen. De enige optie was de KNRM bellen." 

KNRM Marken werd om half twee 's middags gealarmeerd. Een half uur later arriveerde reddingboot Frans Verkade. Een opstapper stapte bij Wim aan boord. Samen probeerden ze het zeiljacht los te krijgen, zonder succes. "De reddingboot moest oppassen dat het visnet niet in de waterjet zou geraken. Uiteindelijk moesten we één van de staken aan boord nemen en een deel van het net lossnijden. Hier waren we zeker een uur mee bezig." 

 

"Er was geen beweging in te krijgen. De enige optie was de KNRM bellen".

 

Het zeiljacht werd door de KNRM naar Marina Volendam gesleept en op de helling gezet. Daar zijn de netten die nog aan de boot hingen verwijderd. Terug op het water zocht Wim naar de oorzaak van de motorpech. “Een paar dagen eerder had ik het grof filter met waterafscheider schoongemaakt, omdat er water in de motor was gekomen. Sinds kort vaar ik met HVO diesel, gemaakt van oud frituurvet. Omdat HVO kleurloos is, had ik het water in het kijkglas niet opgemerkt. Na het schoonmaken heb ik het grof filter niet goed vastgedraaid, waardoor er lucht in de motor kwam. Daarom hield zij er voor Volendam mee op.” 

Wim heeft achteraf nog contact opgenomen met verschillende instanties en de eigenaar van de visnetten. “Vissers mogen buiten de vaargeul vanaf 3 meter diepte overal op het Markermeer visnetten uitzetten. Maar omdat mijn boot bijna 2 meter diep steekt, blijft er weinig over. Vissers moeten natuurlijk hun brood verdienen, maar maak beter inzichtelijk waar je erlangs kan. Ik zag zover mijn oog kon reiken een woud van visnetten. Laten we rekening met elkaar houden.” 

Gerelateerde blogs

Download de KNRM Helpt app

MET DE KNRM HELPT APP BEREIKT U ONS ALTIJD EN OVERAL

Met één druk op de knop alarmeert u het dichtstbijzijnde reddingstation. Altijd veilig het water op? Download de KNRM Helpt App.

Deel dit bericht

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.