Zaterdagmiddag 5 september brak aan boord van het 12 meter lange zeiljacht Lina een schoot. De bemanning probeerde het probleem te verhelpen, maar hierbij brak er een val van het grootzeil.
Toen men hierna de motor wilde starten weigerde deze. Hierop werd via de Kustwacht om assistentie gevraagd. De Lina bevond zich op 4 mijl van Scheveningen. Reddingboot Kitty Roosmale Nepveu voer uit en nadat er twee opstappers op het zeiljacht waren over gestapt werd er een sleepverbinding gemaakt en kon de Lina zonder verdere problemen worden afgemeerd in de Scheveningse jachthaven.
Vrijdagavond 4 september om kwart voor acht werd er alarm gegeven door het Kustwachtcentrum voor de Scheveningse KNRM bemanning.
Op 40 mijl van Scheveningen lag het jacht Big Spender, een Bavaria 38 van 12 meter met twee personen aan boord, met tuigage- en motorproblemen en het jacht maakt water. Er stond een harde Westnoordwestenwind, kracht 7 Beaufort met golven tussen de 3 en 5 meter hoogte. Reddingboot Kitty Roosmale Nepveu (Kitty) voer direct uit en koerste naar de door de Kustwacht opgegeven positie. Ook een helikopter en twee zich in de buurt bevindende schepen, de Aurora G en de Cemvale zetten koers naar het jacht. De helikopter was snel ter plaatse en zette een kikvorsman op het jacht die de schade opnam. Het was de bedoeling de opvarenden van het jacht van boord te halen, maar door omstandigheden lukte dat niet. De helikopter bleef nog even ter plaatse maar keerde daarna terug naar de Maasvlakte. De kikker bleef aan boord van het jacht. De mast van het jacht lag overboord, de giek lag in het gangboord en er was veel schade.
De eigenaar van het jacht vertelde dat de Big Spender door een grote golf was gekapseisd. De man werd hierbij overboord geslagen, maar zat vast aan een life-line. De tweede opvarende, zijn vrouw bevond zich op het moment van de kapseis in de kajuit en werd gewekt door een grote golf water die via een ingeslagen raam naar binnen stroomde. Het jacht kwam weer overeind, waarbij de man weer aan boord belandde. Hij zat verstrikt en werd bevrijd door zijn vrouw. Door de kapseis werd de EPIRB geactiveerd die een noodsignaal uit zond. De man had geprobeerd via de marifoon het platform De Ruijter op te roepen, maar omdat zijn mast met daarop de antenne overboord lag, lukte dit niet. Vervolgens stak hij vijf vuurpijlen af om in de buurt bevindende schepen te alarmeren.
Om half elf was de Kitty ter plaatse. De twee bemanningsleden en de kikker werden aan boord van de reddingboot genomen en twee KNRM opstappers stapten over op het jacht. Zij probeerden tevergeefs de verstaging door te knippen. Toen dit niet lukt werd een sleepverbinding gemaakt om het jacht naar Scheveningen te brengen. Door het overboord hangen van de tuigage, de slechte zee en het water in het jacht brak de sleeptros. Na overleg met de Kustwacht en de eigenaar werd besloten het water makende jacht te laten driften en de scheepvaart in de buurt te informeren. Hierop vertrok vanuit Den Helder het Kustwachtvaartuig de Ievoli Amaranth naar het jacht en keerde de Kitty terug naar Scheveningen. Om kwart voor twee zaterdagochtend meerde de reddingboot af aan het KNRM ponton in Scheveningen. De schipbreukelingen werden opgevangen in het boothuis en voorzien van dekens, koffie en broodjes om weer een beetje op verhaal te komen. Zij werden opgehaald door de zoon en het bemanningslid van de helikopter werd opgehaald door een collega.
Nadat de Ievoli Amaranthstandby heeft gelegen is door de verzekering van het jachtje rederij Noordgat ingeschakeld voor de berging. Zij hebben de Big Spender op zondag naar de scheurhaven in Rotterdam gesleept.
Dinsdagavond werden de KNRM stations van Ter Heijde en Scheveningen gealarmeerd voor kite-surfers in problemen aan de noordkant van de Zandmotor bij Kijkduin
De reddingboten George Dijkstra van Ter Heijde en Kitty Roosmale Nepveu en Beluga van Scheveningen kwamen in actie. Ook de beide KHV-trucks van de stations reden over het strand naar Kijkduin. In eerste instantie was er wat onzekerheid waar de surfers zich bevonden. Alleen de beide kite’s werden waargenomen. Gelukkig bleek dat ze beide het strand hadden weten te bereiken. Hierop werd het nog in zee bevindende materiaal door de reddingboten geborgen en door de reddingboot Beluga aan wal gebracht. Door de afnemende deels aflandige wind waren de beide surfers in moeilijkheden geraakt.
Vrijdag en zondag wilde de motoren van twee zeiljachten niet starten. Vrijdagmiddag betrof het het zeiljacht Quo Vadis en zondagmiddag het jacht Dolphin Dance. Beide keren kwam de Kitty in actie.
Op zee stapten KNRM opstappers over en werd er een sleepverbinding tot stand gebracht, waarna de jachten zonder verdere problemen konden worden afgemeerd aan de calamiteitensteiger in de jachthaven.
Afgelopen donderdagavond, 12 augustus, werden de vrijwilligers van KNRM Scheveningen binnen een tijdsbestek van een uur drie keer geconfronteerd met problemen die zich op zee voordeden.
Net na half acht ging de pager voor twee kite surfers die in problemen waren ter hoogte van Kijkduin. De reddingboot Kitty Roosmale Nepveu en het kusthulpverleningsvoertuig kwamen in actie en spoedden zich naar de opgegeven positie. Bij aankomst was een van de surfers al op het strand. Hij werd opgevangen door de KHV bemanning en de reddingbootbemanning nam de andere surfer aan boord. Ook pikte de Kitty de beide boards van de surfers uit zee. De surfer aan boord van de reddingboot bleek onderkoeld. Op weg terug naar Scheveningen werd er een ambulance besteld. De andere surfer werd door de KHV-bemanning meegenomen. Toen de Kitty net voor de Scheveningse haven was kwam er via de Kustwacht een melding dat op enkele mijlen zuidwest van de haven een zeiljacht met een gebroken dreef. De surfer werd onder begeleiding afgezet op het KNRM ponton tot de ambulance zou arriveren. De Kitty vertrok direct weer richting het jacht. Nadat de ambulance was gearriveerd werd de surfer, die een verlaagde lichaamstemperatuur had, meegenomen naar het Bronovo ziekenhuis in Den Haag.
Ondertussen was de Kitty gearriveerd bij het jacht en er werd besloten een sleepverbinding aan te brengen om het jacht naar Scheveningen te brengen. Toen de bemanning daarmee bezig was kwam er opnieuw een melding, nu van waargenomen vuurpijlen ter hoogte van de wandelpier in Scheveningen. Hierop werd besloten dat de reddingboot uit Ter Heijde, de George Dijkstra gealarmeerd moest worden voor het jacht en de Kitty direct naar de plek zou gaan waar de noodsignalen gezien waren. Na een korte zoekslag vond de KNRM bemanning een omgeslagen catamaran met twee personen die zich op de romp van catamaran bevonden. Het lukte de KNRM om de catamaran weer overeind te krijgen. Omdat er nog maar heel weinig wind stond en een fel zuidgaand tij en omdat de catamaran al enkele mijlen door de stroming was meegevoerd, werd besloten dat de Kitty de catamaran zou begeleiden direct naar het strand, naast het havenhoofd. Daar stond de KHV-truck klaar om het scheepje op te vangen. De truck sleepte de catamaran hoog het strand op, waar hij opgehaald zou worden door een tractor van de Kustzeilvereniging.
Ondertussen bracht de reddingboot uit Ter Heijde het onfortuinlijke jacht binnen.
Kortom een avondvullend programma voor de vrijwilligers van de KNRM.
Zaterdag 15 augustus, laat in de middag, gaf de eigenaar van het zeiljacht Luna bij de Kustwacht aan dat z'n motor niet naar behoren werkte. Omdat er een noordwesten wind stond, kracht 4 à 5, werd om assistentie gevraagd bij het binnenlopen van de Scheveningse haven. De KNRM werd gealarmeerd en even later voer de Kitty Roosmale Nepveu uit richting de Luna. Er werd een sleepverbinding tot stand gebracht en het jacht werd afgemeerd in de jachthaven. Tijdens het afmeren kwam een melding van de Verkeerscentrale Scheveningen dat er een jacht op de haven aan zeilde waar geen verbinding mee was. De Kitty voer direct weer uit en aangekomen bij het jacht, de Svala uit Engeland, bleek dat ook hier motorproblemen waren. Ook hier stapten twee KNRM opstappers over en ook dit jacht kon veilig naar binnen worden gebracht.
Afgelopen week is KNRM-station Scheveningen een aantal maal gealarmeerd voor calamiteiten op het water.
Op dinsdagavond rond half twaalf gingen de piepers voor de trimaran Geckb. Deze was zonder verlichting of contact met de verkeerscentrale de haven binnen gezeild en had afgemeerd aan de damwand ter hoogte van Van der Zwan. Aangezien hij daar een gevaar voor de in- en uitgaande vaart vormde werd de reddingboot gealarmeerd. Het bleek dat de Geckb ten noorden van Hoek van Holland een touw in zijn schroef had gekregen en hierop zeilend richting Scheveningen was gegaan. Aangezien de trimaran, met 11 meter breedte, te breed was om naar de jachthaven te kunnen werd deze door de Kitty naar de 1e haven gesleept en afgemeerd.
Op woensdagavond om acht uur werd er alarm gegeven voor een kitesurfer in problemen op ongeveer 500 meter ten zuiden van het zuider havenhoofd. Reddingboten Kitty Roosmale Nepveu en Beluga gingen, samen met het kusthulpverleningsvoertuig, ter plaatse. Eenmaal op locatie bleek dat de surfer reeds veilig de kant had bereikt, waarop de actie werd beëindigd.
Tijdens de zomerstorm afgelopen zaterdag hebben twee vaartuigen om assistentie gevraagd bij het binnenlopen van de haven. Rond half tien betrof het een zeiljacht met motorproblemen. Deze is onder begeleiding zeilend de haven binnengekomen. Aan het begin van de middag verzocht ook de Deense viskotter SH-7 om assistentie, aangezien zij nog nooit met dergelijk weer de Scheveningse haven hadden binnen gevaren. Ook nu voer de Kitty Roosmale Nepveu de haven uit en begeleidde het schip veilig de haven in.
Mis de boot niet! Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief
Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.