Tijdens de reguliere oefenavond op maandag 1 oktober hebben Thimo van der Hoorn en Irene van Soest namens It’s Medical de Nautical First Aid Kit geschonken aan KNRM Scheveningen.
Albert Bal, zelf ambulanceprofessional en opstapper bij KNRM Scheveningen, nam de kit maandagavond tijdens de oefenavond in ontvangst. Thimo van der Hoorn en Irene van Soest benadrukten hoe belangrijk het werk van de KNRM is en dat zij met deze schenking dit werk graag willen ondersteunen. KNRM Scheveningen is enorm dankbaar dat It’s Medical de Nautical First Aid Kit aan hen heeft geschonken.
De Nautical First Aid Kit zit vol met professionele medische hulpmiddelen om aan boord eerste hulp te kunnen verlenen. De kit is ontwikkeld door ambulanceprofessionals en bevat daardoor alles wat de opstappers van KNRM Scheveningen nodig kunnen hebben bij het verlenen van eerste hulp op het water.
De bemanning van KNRM Scheveningen heeft het in de afgelopen Volvo Ocean week flink druk gehad met verschillende al of niet aan de drukte in Scheveningen gerelateerde calamiteiten. Tijdens de finish dag werden er rondom de aankomst van de Volvo Ocean deelnemers diverse jachten en jachtjes geholpen, omdat er sprake was van roer- of motorproblemen. Gedurende de week zelf werd er ook diverse malen een beroep gedaan op de KNRM.
De gehele week was het KNRM boothuis van ’s-ochtends 8 uur tot ‘s-avonds 8 uur bemand door vrijwilligers. Dit omdat enerzijds de bemanning niks van het evenement wilde missen, maar in de 1e plaats om te zorgen dat er direct hulp verleend zou kunnen worden als dit gevraagd werd. De KNRM wilde in verband met de drukte op Scheveningen niet het risico lopen dat de bemanning hierdoor de reddingboot of het boothuis niet op tijd zou kunnen bereiken. Sommige vrijwilligers hadden zelfs verlof of vakantie hiervoor opgenomen. Hierdoor konden bij het ernstige incident op donderdagavond de vrijwilligers dan ook direct in actie komen.
Al met al moesten de vrijwilligers van KNRM Scheveningen met de reddingboten Kitty Roosmale Nepveu en Maria Paula en met het kusthulpverleningsvoertuig in totaal 26 keer in actie komen waarbij er 106 personen veilig aan wal gebracht konden worden.
Donderdagavond 28 juni werd er om 18.34 uur alarm gegeven voor KNRM Scheveningen met de melding “Persoon te water”. Het bleek te gaan om een aanvaring aan de binnenzijde van het noordelijk havenhoofd tussen een RIB en een stalen vaartuig. Hierbij waren diverse personen in het water terecht gekomen. Enkele slachtoffers waren uit het water gehaald en in andere RIB’s vervoerd naar de eerste haven. Het kusthulpverleningsvoertuig reed direct die kant op. Aangekomen waren er al diverse hulpverleningsorganisaties bezig met de slachtoffers. Eén slachtoffer werd gereanimeerd en een ander bleek zwaar gewond te zijn. Drie andere personen hadden lichte verwondingen opgelopen.
De KHV bemanning sloot zich aan bij de aanwezige hulpverleners en nam de coördinatie van de KNRM inzet op zich met de overige hulpdiensten. Ook werd er geholpen bij het aan wal brengen van de overige slachtoffers.
Omdat er niet duidelijk was hoeveel personen er zich in het water hadden bevonden en er ook geen goede passagierslijst aanwezig was, werd door KNRM Scheveningen assistentie gevraagd van KNRM Katwijk en KNRM Ter Heijde. Ook kwamen er 2 helikopters mee zoeken naar eventuele drenkelingen. Vanaf de Kitty Roosmale Nepveu en de Edith Grondel zochten duikers tussen de havenhoofden naar drenkelingen. De KNRM reddingboten Maria Paula, George Dijkstra en Beluga zochten het zeegebied voor de Scheveningse haven af, terwijl de KHV-trucks van Scheveningen en Ter Heijde op de beide havenhoofden zochten.
In verband met de complexheid van het incident werd er opgeschaald naar Grip 1 en werd er op het terrein van het boothuis een COPI geplaatst. In de CoPI werd overleg gevoerd door de burgemeester, de diverse HOVD’s van de hulpverleningsorganisaties, de havenmeester en de KNRM.
Naar later bleek werden er geen personen meer vermist en werd vanuit de CoPI om 20.15 uur de actie van de zoekende eenheden afgeblazen. Inmiddels bleek in de 1e haven dat er een persoon was overleden, er een persoon met zwaar lichamelijk letsel naar het ziekenhuis was vervoerd evenals twee licht gewonden. De overige slachtoffers konden ter plaatste worden behandeld.
In de nacht van zaterdag op zondag strandde even voor 03:00 uur een jacht op het zuiderstrand, vlak bij het zuidelijk havenhoofd. Om 02:59 uur gingen de piepers van de vrijwilligers van KNRM-station Scheveningen: Prio 1, Vaartuig aan de grond. Het bleek te gaan om een ca 10 meter lang zeiljacht wat vlak onder de kant was en dreigde te stranden.
Zowel de reddingboten Kitty Roosmale Nepveuen Maria Paula, als het kusthulpverleningsvoertuig, vertrokken al snel naar de opgegeven locatie. Daar troffen zij het jacht met nog ca een halve meter water onder de achtersteven met de kiel vast in het zand. Vanaf de Maria Paula werd een opstapper afgezet met de benodigde lijnen om een sleepverbinding te maken. Ook vanaf het strand liepen opstappers in overlevingspakken naar het jacht om te assisteren. Nadat de voorbereidingen gereed waren bracht de Maria Paula de sleeptros van de Kitty over, en werd deze vastgemaakt. Het jacht werd hierop losgetrokken. Er werd een inspectie gedaan op mogelijke beschadigingen en lekkage, maar toen bleek dat deze uitbleven kon de sleepverbinding worden losgemaakt en voer het jacht op eigen kracht de haven Scheveningen binnen, waar het kon afmeren aan de steiger in de eerste haven.
Nadat al het materieel weer was schoongemaakt en gereed was voor een volgende inzet gingen ook de vrijwilligers van de KNRM rond half vijf weer terug naar huis, om verder van hun nachtrust te genieten.
In de nacht van zaterdag op zondag raakte op 11 mijl uit de kust van Scheveningen de Duitse sleepboot Hans met daarachter een ponton in moeilijkheden. Door roerproblemen moest de bemanning de sleeptros laten schieten dreef deze zonder roer op zee. Het ponton, een stalen bak van 40 meter, was ongeladen en werd door de wind en de stroming in noordelijke richting weggezet.
Om 00:20 uur werd KNRM-station Scheveningen gealarmeerd, en 10 minuten later vertrok reddingboot Kitty Roosmale Nepveu naar de door de Kustwacht opgegeven positie. Aan het vaartuig VOS Star, die zich in de buurt bevond, werd gevraagd om op de radar de sleepboot en de bak in de gaten te houden.
Om 01:00 uur was de Kitty ter plaatse en de Kustwacht, die de actie coördineerde, verzocht de reddingboot om polshoogte te nemen bij de lege, losgeslagen, bak. Men had op de sleepboot inmiddels een noodroer in werking gekregen, en ook de Hans koerste richting bak. De bemanning van de Hans deed enkele pogingen om weer een sleepverbinding tot stand te krijgen, maar door de harde wind, windkracht 6, en golven van ca 2 meter, lukte dit niet.
Aan de Kitty werd gevraagd om te assisteren bij een poging om alsnog verbinding te maken. De Kitty nam hiervoor vanaf de sleepboot een sleeplijn over en na enkele pogingen kon deze lijn worden vastgemaakt op de bak. De lijn werd hierna voorzien van een boei en overboord gezet, zodat de Hans deze lijn kon oppikken. Om 02:40 uur kon men aan boord van de sleepboot de sleeplijn vastzetten aan de stalen tros op de lier. Hierop zette de sleepboot, met daarachter de sleep, koers richting Hoek van Holland. Op verzoek van de Kustwacht bleef de Kitty stand-by en begeleidde deze richting de Waterweg.
Om 04.45 uur werd er een loods aan boord gezet van de Hans. Ook kwam de RPA 15 richting de sleep. De Kitty Roosmale Nepveu werd hartelijk bedankt en keerde retour naar Scheveningen waar ze om 05.30 uur veilig afmeerde aan het KNRM ponton.
Mis de boot niet! Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief
Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.