Noordwijk aan Zee – Zaterdagavond omstreeks 18:20 is KNRM station Noordwijk gealarmeerd voor een zoekactie naar een 7 jarig meisje ter hoogte van strandpaal 66 in Zandvoort. Het meisje was met haar schepnet in zee aan het spelen waarna ze door haar familie uit het oog werd verloren. Omdat de lokale reddingsbrigade het meisje ook niet kon vinden is de zoekactie door de Kustwacht met meerdere hulpdiensten opgeschaald. Toen de reddingboot van Noordwijk in Zandvoort arriveerde werd het meisje gelukkig in goede gezondheid op het strand aangetroffen en met haar familie herenigd.
De reddingboot Paul Johannes van KNRM station Noordwijk heeft vrijdagmiddag omstreeks 14:30 assistentie verleend aan zeiljacht Ayami. Een groot zeiljacht van ca. 15 meter (type Bavaria 50 Cruiser, Custom Line). Het jacht was onderweg van Lemmer naar Scheveningen en voor de kust van Noordwijk bleek de stuurinrichtng niet meer te functioneren. Omdat het schip stuurloos was heeft de ervaren bemanning via de KNRM helpt app alarm geslagen. Na de alarmering bleek de reddingboot Nh1816 van KNRM station Ijmuiden bij toeval in de buurt. Deze reddingboot was op doortocht en is bij het stuurloze zeiljacht gebleven totdat de reddingboot van Noordwijk ter plaatse was. De reddingboot van Noordwijk heeft daarna een sleepverbinding gemaakt en het jacht veilig naar de haven van Ijmuiden gesleept.
De reddingstations van de KNRM betonen vandaag eer aan hun drie verdronken Franse collega-redders in Les Sables d’Olonne. Gisteren kapseisde hun reddingboot diverse keren toen zij in een zware storm op zoek waren naar een vermiste vissersboot voor de kust van de Franse havenstad in de Vendée.
Van de zeven redders aan boord wisten vier te ontsnappen uit het omgeslagen vaartuig. Drie redders, in de leeftijd van 28, 51 en 55 jaar, lukte het niet. Allen waren ervaren zeelieden, die al jaren vrijwilliger waren bij de Franse reddingmaatschappij. Van de vissersboot zijn slechts wrakstukken teruggevonden. De reddingboot spoelde aan op de kust voor de badplaats.
De dramatische gebeurtenis maakt diepe indruk, ook bij zusterorganisaties buiten Frankrijk. De verbondenheid tussen redders wereldwijd is groot. De drijfveren om mensen in nood op zee te helpen zijn universeel en grenzeloos.
Dat aan het reddingwerk soms grote risico’s kleven, weet iedereen. Daarom wordt veel aandacht gegeven aan reddingboten en veiligheid, om het reddingwerk onder alle omstandigheden te kunnen uitvoeren. Toch is de natuur soms sterker, met fatale gevolgen.
De KNRM-vlag hangt vandaag halfstok bij de boothuizen uit respect voor de moedige Franse redders. De KNRM leeft mee met de familie en reddingbootbemanning van de overleden redders.
Princes Arianehaven, Hoek van Holland – Afgelopen zaterdag heeft de reddingboot van KNRM station Noordwijk deelgenomen aan de grootste water gerelateerde massa evacuatieoefening van Nederland genaamd LIVEX (Live Excercise). Volgens internationale maritieme regelgeving is de Nederlandse Kustwacht verplicht periodiek te oefenen met ferry maatschappijen welke vaste internationale routes bevaren. Voornamelijk wordt dat gedaan doormiddel van papieren oefeningen maar eens in de vijf jaar wordt de oefening zoals nu live met de ferry gehouden.
Op ferry’s (veerdiensten) en cruiseschepen bevinden zich dagelijks honderden tot duizenden passagiers. Een mensen massa die bij een daadwerkelijke noodsituatie op een veilige en goed gecoördineerde manier van boord moet worden gehaald. Tijdens de LIVEX trainen de Kustwacht, Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond, Koninklijke Nederlandse Reddingmaatschappij (KNRM), Havenbedrijf Rotterdam en andere ketenpartners de multidisciplinaire samenwerking die bij een dergelijk incident van groot belang is.
Zo werden er afgelopen zaterdag maar liefst 300 evacués van de enorme veerboot P&O-ferry, Pride of Hull gehaald en veilig aan wal gebracht. Onder de evacués bevonden zich ook een aantal gewonde en zwaar gewonde slachtoffers wat de situatie nog complexer maakte. Ook waren er gedurende de oefening een aantal ministers aanwezig. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat), minister Ank Bijleveld (Defensie) en minister Ferdinand Grapperhaus (Justitie en Veiligheid). Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is namelijk beleidsverantwoordelijk voor de maritieme hulpverlening. Defensie is beheerder van de Kustwacht en onder Justitie en Veiligheid valt de rampenbestrijding op het land. De verantwoordelijke ministers bekeken het evacuatieproces vanaf het water en aanschouwde tevens de hulpverlening op het land.
Aanwezige (hulp)organisaties
- Kustwacht - KNRM - KRVE - MIRG - Nederlandse Loodswezen - Rode Kruis - Rijksrederij - Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond - Gemeente Rotterdam - Zeehavenpolitie - Rotterdam The Hague Airport - NHV Group - P&O Ferries
Op Zondagnacht ging de pieper van de vrijwilligers van KNRM station Noordwijk aan Zee. De melding betrof een verzoek om assistentie ten dienste van de ambulancedienst. Even daarvoor ontving de 112 alarmcentrale een melding van een onderkoeld slachtoffer t.h.v. strandafrit 24 in Noordwijk. Omdat het slachtoffer zich mogelijk in een levensbedreigende situatie bevond en de exacte locatie van het slachtoffer nog onduidelijk was heeft de 112 alarmcentrale uit voorzorg ook het kusthulpverleningsvoertuig van KNRM station Noordwijk mee gealarmeerd.
De Politie trof het slachtoffer als eerste op strandafrit aan. Omdat het slachtoffer zich nog net op het verharde gedeelte van de strandafrit bevond kon de ambulancedienst zelfstandig met hun voertuig in de buurt komen waarna ze het toen nog aanrijdende kusthulpverleningsvoertuig hebben afgemeld.
Mis de boot niet! Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief
Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.