Skip to main content

Medische evacuatie op het Markermeer

  • Fotogallery:
  • 15-05-2015

Vrijdag om 12.27 uur werd station Marken gealarmeerd voor een medische evacuatie op het Markermeer. Na telefonisch contact met het Kustwachtcentrum in Den Helder (K.W.C) te hebben gehad, werd duidelijk dat het een vrouw met een mogelijke TIA betrof.

Hierdoor was het noodzakelijk dat er medisch personeel mee aan boord ging van de reddingboot. Via het K.W.C en de regionale Alarmcentrale (AC) is vervolgens een ambulance aangevraagd. De reddingboot Valentijn is aan de calamiteitensteiger naast het boothuis blijven wachten totdat de ambulance gearriveerd was.

De reddingboot Hendrik Jacob is direct vooruit gevaren richting het zeiljacht waar de vrouw zich bevond. Aangekomen bij het jacht zijn er twee opstappers overgezet om de patiënt te stabiliseren.

Ondertussen zette ook de Valentijn met medisch personeel koers richting de opgekregen positie van het zeiljacht. Deze lag ondertussen ter hoogte van de windmolens, iets ten zuiden van Marken.

Na aankomst heeft de Valentijn het medisch personeel overgezet op het zeiljacht. Vervolgens is de vrouw gestabiliseerd en in brancard overgezet op de Valentijn. Ook de echtgenoot is aan boord van de Valentijn genomen. Met spoed is de Valentijn richting de haven van Marken gegaan.

Twee opstappers zijn overgezet op het zeiljacht. Zij hebben het jacht onder begeleiding van de Hendrik Jacob naar Marken gebracht.

De Valentijn meerde korte tijd later af aan de calamiteitensteiger naast het boothuis. De vrouw is vervolgens per ambulance richting het Waterlandziekenhuis in Purmerend gebracht. Haar echtgenoot is eveneens meegegaan.

De opstappers van station Marken meerde een klein uurtje later het zeiljacht af op de steiger naast de Valentijn.

Aan het einde van de middag kwam de eigenaar terug uit het ziekenhuis. Zijn vrouw maakt het goed. Hij was zeer blij met de hulp van de KNRM. Als trotse donateur bedankte hij de aanwezige bemanning die net terug kwam van een tweede actie van die dag. Dit betrof een tjalk van 26 meter met roerproblemen.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 3216

Bronzen draagmedaille voor Jeroen van Oostrom

  • Fotogallery:
  • 18-04-2015

Afgelopen zaterdag kreeg KNRM station Marken de Raad van Toezicht op bezoek. Aan het eind van het ochtendprogramma nam directeur Roemer Boogaard het woord om Jeroen van Oostrom in het zonnetje te zetten.

Jeroen bleek al weer 25 jaar als opstapper resp. plv. schipper verbonden te zijn aan het station en om die reden betuigden de Raad van Toezicht en de Directie van de KNRM hun waardering door hem de bronzen draagmedaille van de Reddingmaatschappij toe te kennen.

In zijn toelichting ging Roemer in vogelvlucht door de geschiedenis van het station, noemde de vele ups en de enkele downs, de komende en de gaande commissie- en bemanningsleden, maar ook de schepen die we die 25 jaar hier hebben gekend.

Vrouw Antje mocht haar Jeroen de medaille opspelden, waarna Jeroen, uitgedost met het visbakkersschort, de bloemen in ontvangst mocht nemen van de voorzitter van de PC, Luzette Wagenaar.

Hierna ging Jeroen weer verder met de voorbereiding van de lunch voor de Raad van Toezicht.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 3424

Raad van Toezicht op Station Marken

  • Fotogallery:
  • 18-04-2015

Zaterdag 18 april hebben wij de Raad van Toezicht van de KNRM ontvangen op station Marken.

Na een bezoek aan station Huizen/Blaricum op vrijdag werden de leden van de RvT en de begeleidende groep van het hoofdkantoor, onder leiding van directeur Roemer Boogaard traditiegetrouw per reddingboot overgevaren naar Marken. Daartoe vertrok de Frans Verkade zaterdagochtend met onze voorzitter, Luzette Wagenaar en een groep van de Nederlandse RMD (Radio Medische Dienst) naar Huizen, om in flottielje met de boten van Huizen en Blaricum terug te varen naar Marken. Na enig oponthoud voor een photoshoot bij de Marker vuurtoren, door sommigen ook wel het Paard van Marken genoemd, meerden de boten tegen 11:15 uur af aan de publieksteiger van het station.

Enigszins afgekoeld door de koude noordenwind ging een warme kop koffie er goed in. Voor sommigen blijft de dresscode in overlevingspak een ware uitdaging, maar na enig geworstel was een ieder weer in burgertenue en werd genood in ons bemanningsverblijf, waar schipper Sijmon Zondervan een presentatie gaf over “IJsreddingen – De Marker Methode”.

Hierna was het de beurt aan Lucas Viruly, met een kleurrijke verhandeling over het werk van de Radio Medische Dienst, die sinds 1 januari 1999 onderdeel is van de KNRM. Aan de hand van smakelijke beelden gaf hij een toelichting op de gevallen waar de RMD mee te maken krijgt.

Aan het eind van het programma van die ochtend nam directeur Roemer Boogaard het woord om Jeroen van Oostrom in het zonnetje te zetten. Jeroen bleek al weer 25 jaar als opstapper resp. plv. schipper verbonden te zijn aan het station en om die reden betuigden de Raad van Toezicht en de Directie van de KNRM hun waardering door hem de bronzen draagmedaille van de Reddingmaatschappij toe te kennen. In zijn toelichting ging Roemer in vogelvlucht door de geschiedenis van het station, noemde de vele ups en de enkele downs, de komende en de gaande commissie- en bemanningsleden, maar ook de schepen die we die 25 jaar hier hebben gekend.

Vrouw Antje mocht haar Jeroen de medaille opspelden, waarna Jeroen, nog steeds uitgedost met het visbakkersschort, de bloemen in ontvangst mocht nemen van de voorzitter van de PC, Luzette Wagenaar. Tenslotte kreeg Antje de felbegeerde set zilveren theelepels overhandigd van directeur Roemer Bogaard. Na een kort dankwoord verontschuldigde Jeroen zich met de boodschap dat hij nog werk te doen had voor de lunch. Hierna bemerkte men de heerlijke geuren die via het open raam naar binnen trokken, zodat het niet lang duurde voordat de hele groep zich naar beneden spoedde voor een heerlijke lunch met gebakken tong en schol en heerlijke salades.

Na de lunch nam voorzitter van de Raad van Toezicht Van Duyvendijk het woord om station Marken te bedanken voor de goede organisatie en zijn waardering uit te spreken voor de sprekers van die ochtend. Hij memoreerde zijn persoonlijke band met het eiland en bleek anoniem herhaalde malen genoten te hebben van een tocht langs de ringdijk, lang voordat dit als een toeristische route was uitgezet. Hierop aansluitend werd de groep verplaatst naar de ‘Noordkant’, zoals wij dat noemen, om te kunnen genieten van een heuse inzet voor een IJsredding. Om bij de beklimming van het talud niet met een lege bergingsbrancard te hoeven zeulen, werd Roemer Boogaard aangewezen als vrijwilliger. De redding verliep vlotjes, waarna onze directeur in vliegende vaart in de aanhanger van onze ijsreddingquad naar het boothuis werd afgevoerd.

De tijd begon te dringen en de groep vertrok te voet naar het Parkeerterrein, echter via een omweg door de oudste kern, op weg naar de site tegenover Het Trefpunt, waar twee monumenten herinneren aan enerzijds de bemanning van een Britse bommenwerper die in de Tweede Wereldoorlog ten oosten van Marken is neergestort en anderzijds aan de Marker zeelieden die niet meer van de oorlog zijn teruggekeerd. De KNRM-bemanning heeft zich enorm ingezet bij de totstandkoming van de monumenten, nadat bij toeval een onderdeel van de betreffende bommenwerper tijdens een reddingsactie boven water kwam. Eén van de leden die zojuist is toegetreden tot de Raad van Toezicht nam geen deel aan dit kennismakingbezoek aan de monumenten, omdat hij de plek al meermalen heeft bezocht: Klaas Visser, Schout-bij-nacht b.d. is namelijk van Marker origine en die hoeven we natuurlijk het eiland niet te leren kennen. Wij, van KNRM station Marken voelen het wel als een eer, dat we een eigen man in de Raad van Toezicht hebben! Nadat alle officials vertrokken waren, heeft de bemanning het bezoek nog even goed geëvalueerd.

Bekijk HIER de foto's gemaakt bij de vuurtoren van Marken.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 3333

SAREX oefening op Markermeer

  • Fotogallery:
  • 15-04-2015

Vanavond om 18.00 uur ging de pieper voor een Search And Rescue Exercise (SAREX) oefening op het Markermeer.

De oefening stond onder leiding van de Nederlandse Kustwacht en werd uitgevoerd door de KNRM Lelystad, KNRM Huizen, KNRM Marken, de gelieerde reddingstations van Zeevang, Hoorn en Wijdenes, Rijkswaterstaat en de S.A.R heli van NHV (Noordzee Helikopters Vlaanderen).

Het scenario speelde zich af op het betonningsvaartuig de Schuitengat van Rijkswaterstaat. Door een explosie aan boord maakte het schip water en was er op het bovendek een brand ontstaan. Tevens waren er meerdere slachtoffers aan boord.

Tijdens de oefening fungeerde de Frans Verkade als On Scene Coördinator(OSC). De OSC had als taak de overige eenheden aan te sturen. Door middel van ‘situation reports’ (SITREP) werd het K.W.C op de hoogte gesteld van de situatie.

Aan boord van het incidentschip de Schuitengat werd een coördinator incidentschip (CIS) geplaatst. De CIS had als taak om de hulpverlening aan boord van de Schuitengat te coördineren. De CIS en de OSC hadden hierbij nauw contact via een portofoon.

De eerste prioriteit lag bij het blussen van de brand aan boord en de lekkage waardoor het schip water maakte.

Diverse eenheden zetten bemanningsleden en materiaal aan boord van het incidentschip. Achtereenvolgens werd dit uitgevoerd door de Hajo (Reddingstation Hoorn), de Gooier (Reddingstation Wijdenes), de Bert en Anneke Knape (KNRM Lelystad), de Simac (Reddingstation Warder), Nikolaas Wijsenbeek (KNRM Huizen), en de Hendrik Jacob en Frans Verkade van KNRM Marken.

Aan boord van de Schuitengat werden zij door de CIS op een taak gewezen. Met behulp van pompen werd gesimuleerd dat het schip werd leeggepompt en niet zou zinken. Andere hulpverleners gebruikten de dieselpompen in combinatie met een slang en straalpijp om de brand aan boord te bestrijden.

Overige bemanningsleden werden ingedeeld om de vier slachtoffers aan boord te lokaliseren en te stabiliseren in afwachting van de arts die werd ingevlogen door de S.A.R heli. Hiervoor werden zuurstofkits, nek kragen, brancards en E.H.B.O kisten gebruikt.

Na aankomst van de S.A.R heli werd de trauma arts aan boord van de Schuitengat gehoist, waarna hij door de CIS werd gebrieft. De arts ging zelf alle slachtoffers af voor triage. Er lag één slachtoffer in shock in de machinekamer, een tweede lag met een heupfractuur onder aan de trap in de kombuis, een derde werd gelokaliseerd in het voorluik. Deze persoon had last van ademhalingsproblemen. Het vierde slachtoffer met alleen brandwonden bevond zich aan dek.

Nadat alle slachtoffers aan dek werden gebracht zijn zij één voor één door de S.A.R heli van dek gehaald en overgebracht naar de reddingboot Nikolaas Wijsenbeek van KNRM station Huizen, die als dropboot fungeerde.

Toen de lekkage onder controle was, de brand en het explosiegevaar geweken, en alle slachtoffers van boord waren gehaald, werd de oefening beëindigd.

Hierna is er aan boord een ‘hot debriefing’ gehouden om de oefening te bespreken. De leermomenten werden benoemd en iedere eenheid kon zijn visie geven. Er kan worden teruggekeken op een succesvolle oefening.

" data-oembed_provider="youtube" data-resizetype="noresize" style="float: left;">

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 4844

Valk slaat om in Pampusgeul

  • Fotogallery:
  • 11-04-2015

Zaterdagmiddag even na half 3 werd KNRM station Marken gealarmeerd voor een omgeslagen zeiljacht. Zo snel mogelijk werd de reddingboot Frans Verkade door de bemanning klaargemaakt om uit te varen.

Na telefonisch contact met het Kustwachtcentrum in Den Helder (K.W.C) te hebben gehad bleek nabij de P9 boei in de pampusgeul een zeilbootje omgeslagen te zijn. De Frans Verkade zette direct koers richting de opgekregen positie. Kort na uitvaren kwam via de VHF het bericht binnen dat een passerend binnenvaarschip al ter plaatse was en één van de opvarenden aan boord had genomen. De tweede persoon zou zich nog aan boord van het omgeslagen zeilbootje bevinden.

De Frans Verkade kwam kort hierna ter plaatse bij het omgeslagen zeiljacht. Hier was echter geen opvarende meer te bekennen. Het binnenvaartschip de Rita meldde dat zij ondertussen beide personen aan boord hadden genomen. Zij hadden de opvarenden, een jonge stel van rond de twintig, droge kleren aangetrokken en ondergebracht in het stuurhuis. De beide opvarenden maakte het goed. Hierdoor kon de Frans Verkade zich ontfermen over de omgeslagen valk.

De Rita zette ondertussen koers richting de Oranjesluizen in Amsterdam. De Frans Verkade zette twee bemanningsleden over op het omgeslagen zeilbootje. De mast van het zeilbootje bleek gebroken te zijn. Allereerst werd alle tuigage aan boord getrokken en vastgezet, vervolgens is er een sleepverbinding gemaakt vanaf de Frans Verkade. Hierna werd koers gezet richting de Oranjesluizen.

Aangekomen bij de sluizen werden de opvarenden overgedragen aan kennissen die klaarstonden. Zij namen ook het zeilbootje over. Hier werd bekend dat het om een huurzeilboot bleek te gaan. Zij was door één van de zeilinstructeurs meegenomen voor een zeiltochtje met zijn vriendin. Beide hadden echter geen rekening gehouden met de weervoorspellingen. Door de stormachtige wind van 8 Beaufort zijn zij vervolgens in problemen geraakt.
Mede dankzij de geboden hulp van de schipper van het binnenvaartschip Rita is de reddingsactie tot een goed einde gebracht.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 3051

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.