Deze maand bestaat het Enkhuizer reddingstation van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) precies 75 jaar ! Een voor KNRM begrippen relatief jong station dat in die afgelopen jaren is uitgegroeid tot een van de drukste reddingstations van Nederland !
Zondagmiddag hebben wij dit jubileum bescheiden gevierd met een gezellige receptie in ons bemanningsverblijf voor onze vrijwilligers, oud vrijwilligers, buurstations, collega hulpverleners, SAR partners, buren en overige bij ons reddingstation betrokken personen.
Het idee tot het oprichten van een reddingstation was er al in 1868, maar deze en diverse andere pogingen tot oprichting van een reddingstation liepen steeds op niets uit. Wel bestond er in Enkhuizen al veel langer de Vereniging tot aanmoediging der redding van schipbreukelingen. Deze vereniging had als doel om redders financieel tegemoet te komen in hun onkosten, en geredden te voorzien van schone kleren en onderdak. De vereniging had zelf geen reddingsmiddelen.
Het waren een paar notabelen van deze vereniging die in het oorlogsjaar 1944 bij het bestuur van de Noord- en Zuid-Hollandse Redding Maatschappij (voorloper van de huidige KNRM) het verzoek indiende om een reddingboot aan Enkhuizen beschikbaar te stellen. Een logische vraag: de reddingmaatschappij had in het relatief veilige Enkhuizen een aantal strandreddingboten opgeslagen en werden zo nu en dan al “geleend”. Mede daardoor was er door de jaren heen een goede band tussen beide organisaties ontstaan.
De NZHRM stemde in met het verzoek van de Enkhuizer notabelen en stelde een reddingboot beschikbaar. Op 20 mei 1944 werden de plaatselijke commissie en de bemanning officieel geïnstalleerd, waarna motorstrandreddingboot President Steyn officieel in dienst gesteld werd. Twee dagen later moest de boot al in actie komen. In datzelfde jaar verrichtte de President Steyn zeven acties. Op last van de Duitse bezetter werd de boot omgedoopt in reddingboot Enkhuizen.
In het voorjaar van 1948 kreeg station Enkhuizen de beschikking over haar eerste eigen reddingboot: de K.F.Sluys. Het was een geschenk van mejuffrouw M. A. Sluys, genoemd naar haar overleden vader, admiraal K.F. Sluys. Het nieuwe type reddingboot werd speciaal ontworpen voor reddingwerk op het IJsselmeer en haar ondiepten zoals het Enkhuizerzand. De ligplaats werd de oude haven aan de Dijk.
Door de jaren heen werd het steeds drukker op het water en nam de watersport een grote vlucht. Ook het aantal inzetten verricht door het reddingstation groeide snel. Er kwamen nieuwe, snellere reddingboten, wat meer opleiding en onderhoud voor en door de bemanning vergde. Hierdoor groeide ook de behoefte aan een eigen goed uitgerust onderkomen.
Het duurde tot 2009 voor het station over een geheel eigen boothuis kon beschikken. Dit werd mogelijk op het terrein van de Compagnieshaven, direct gelegen aan het druk bevaren Krabbersgat. Het huidige gebouw is van alle gemakken voorzien: een verblijf voor de bemanning met vergaderruimte en communicatiehoek, een natte ruimte voor het drogen van de pakken en een kleedruimte voor de bemanning, een inpandige haven met droogdok voor de kleine reddingboot Corrie Dijkstra van Elk en een werkplaats met magazijn en opslagruimte. Door sponsoring van diverse bedrijven kon de bouw van dit boothuis worden gerealiseerd. Het boothuis wordt officieel in gebruik gesteld door de toenmalige Directeur Kustwacht, Kapitein-ter-Zee C.J.H. TrimpeBurger.
Vandaag de dag heeft Enkhuizen een goed uitgerust reddingstation met twee snelle goed onderhouden reddingboten. Het wordt draaiende gehouden door tweeëndertig vrijwilligers. Negentien van hen vormen de varende bemanning onder leiding van schipper Johan Greiner. Zij staan 24/7 klaar om onder alle weersomstandigheden te worden ingezet op het IJsselmeer en het Markermeer. Weer of geen weer, KNRM Enkhuizen zet zich in voor mens en dier, voor de watersporters en ook voor de beroepsvaart. Die inzet wordt jaarlijks ruim honderd keer gevraagd door de Kustwacht of de veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Daarmee behoort het Enkhuizer reddingstation van de KNRM tot de top vijf van drukste stations van Nederland!.
Vele acties werden er door de jaren heen gevaren, voor onschuldige motorstoringen en jachten aan de grond bij mooi weer, maar ook voor drenkelingen, reanimaties en gewonden opvarenden.
De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij word geheel gefinancierd door middel van giften en donaties en ontvangt geen structurele overheidssubsidies. Wilt u het reddingstation ook ondersteunen door middel van en gift of donatie? Wilt u het met uw bedrijf ondersteunen? Of wilt u zich als vrijwilliger inzetten? Kijk dan op www.knrm.nl voor meer informatie of laat het weten via station@enkhuizen.knrm.nl !
Raadplegingen: 5223
Geschreven door WEBJONGENS op . Geplaatst in Enkhuizen.
De vrijwilligers van KNRM reddingstation Enkhuizen werden woensdagmorgen vroeg, samen met de overige hulpdiensten, gealarmeerd voor een drenkeling in het Krabbersgat ter hoogte van de sluis.
Omdat getuigen met zekerheid konden melden dat zij een vrouw het water in hadden zien gaan en onder water verdwenen was werd er door de veiligheidsregio groot opgeschaald.
Brandweer Enkhuizen, duikteams uit verschillende regio’s, ambulance, politie, traumahelikopter, politiehelikopter en de reddingboten van de KNRM reddingstations Enkhuizen, Medemblik en Andijk zochten geruime tijd het gebied tussen de Krabbersgatsluizen en de Buyshaven af.
Na anderhalf uur intensief zoeken werd het levenloze lichaam door een duiker van de brandweer aangetroffen en aan boord van reddingboot Watersport gebracht waar werd geconstateerd dat verder hulp niet meer mocht baten.
De politie heeft een onderzoek ingesteld naar de toedracht van dit incident.
Wij wensen de nabestaanden veel sterkte met het dragen van dit verlies.
Foto’s ; Maarten Edelenbosch, NH Nieuws
Datum : 24 april 2019 Alarm : 07:06 uur Weer : Mooi Zicht : Goed Wind : Zuidwest 4 Temp. : 13 graden Actie : 014-2019
Eerste paasdag werden de vrijwilligers van KNRM reddingstation Enkhuizen gealarmeerd voor een medisch incident aan boord van een zeeschouw op het Markermeer.
De zeeschouw voer anderhalve mijl zuid van Enkhuizen toen het mis ging.
Een van de twee opvarenden was bezig met een pan soep toen deze plots omviel door een hard langsvarende speedboot. De hete soep kwam over zijn benen heen en veroorzaakte ernstige brandwonden.
Direct zijn ze begonnen met koelen van de wonden en hebben ze alarm geslagen bij de Nederlandse Kustwacht. Deze alarmeerde vervolgens direct de reddingboten van KNRM Enkhuizen om eerste hulp te gaan verlenen. Ook bestelde zij bij de veiligheidsregio Noord-Holland Noord een ambulance.
Nadat de reddingboten met voorhang waren geschut via het Naviduct was reddingboot Corrie Dijkstra-van Elk snel ter plaatse en zette twee opstappers over op de zeeschouw om eerste hulp te verlenen.
Inmiddels had reddingboot Watersport contact met de aanrijdende ambulance om de dichtbij zijnde aanland plaats af te stemmen. Niet veel later arriveerde beide reddingboten de vaste wal en werd de patiënt overgedragen aan de ambulancedienst voor verder zorg.
Omdat ook de andere opvarende van de zeeschouw graag mee wou richting ziekenhuis werd afgesproken dat de KNRM zou zorgdragen dat het incidentschip netjes in de haven van Enkhuizen zou worden afgemeerd en achter gelaten. Dus werd even later de zeeschouw mee opsleep genomen richting de Compagnieshaven in Enkhuizen.
Datum : 21 april 2019 Alarm : 18:46 uur Weer : Mooi Zicht : Goed Wind : Noordoost 3 Temp. : 17 graden Actie : 013-2019
Raadplegingen: 3432
Geschreven door WEBJONGENS op . Geplaatst in Enkhuizen.
Zaterdagmiddag werden de reddingboten van KNRM Enkhuizen en Andijk gealarmeerd voor een charterschip met lekkage op het IJsselmeer. Aan boord bevonden zich 21 opvarenden.
Iets na twaalf uur bereikte het Kustwachtcentrum in Den Helder het bericht van een charterschip dat deze flink water maakte. Het schip bevond zich toen zes mijl noord van Enkhuizen op het IJsselmeer. Aan boord bevonden zich 19 opvarenden waarvan een groot deel met een beperking en sommige in een rolstoel.
Het feit dat het een grote groep personen betrof dat, als het nodig zou zijn, lastig te evacueren zou zijn deed het kustwachtcentrum besluiten groot op te schalen en de reddingboten van Enkhuizen en Andijk direct die kant op te dirigeren.
In afwachting van de bevindingen van de eerst aankomende eenheid lag het plan klaar voor de eventuele inzet van nog meer reddingboten mocht er daadwerkelijk moeten worden geëvacueerd.
De beide reddingboten van Enkhuizen waren snel na het alarm ter plaatse en zetten meerdere opstappers over om de situatie te beoordelen en het lek zo mogelijk te dichten.
Inmiddels was de schipper met het charterschip over een ander boeg gaan varen wat het binnen komen van het water leek te stoppen. Met de aanwezige pompen lukte het ogenschijnlijk om het waterpeil aan boord te laten zakken. Extra pompen vanaf de reddingboten werden uitvoorzorg over gezet. De situatie aan boord bleek stabiel genoeg om voorlopig niet te hoeven over te gaan tot het evacueren van de opvarenden.
Verschillende opstappers gingen in het schip opzoek naar de oorzaak van de lekkage maar konden deze niet een twee drie vinden. Besloten werd eerst zo snel mogelijk een veilige haven op te zoeken en daar verder te kijken. Onder begeleiding van de reddingboten bereikte het charterschip uiteindelijk veilig de haven van Enkhuizen.
Na enig sloop en breek werk werd de oorzaak van de lekkage gevonden en verholpen. Na het meeste water vervolgens uit het schip te hebben gepompt konden de vrijwilligers van de KNRM huiswaarts keren.
Datum : 13 april 2019 Alarm : 12:20 uur Weer : Winterse buien Zicht : Goed Wind : Noordoost 4 Actie : 009-2019
Mis de boot niet! Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief
Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.