In gesprek met een bemanningslid van station Vlieland
De drijvende kracht achter de KNRM zijn de vele vrijwilligers die geheel belangenloos hun tijd investeren voor het redden van mensen op zee. De meeste doen vrijwilligerswerk op de reddingboten, maar ook aan de wal zetten zij zich in. In de blogreeks "In gesprek met" komen meerdere vrijwilligers aan het woord over hun inzet bij de KNRM.
Wat doet een bemanningslid?
“Ik ben eigen baas, dus ik kan redelijk goed plannen wanneer ik weg kan.", vertelt Wim Molog. Hij is al 16 jaar bemanningslid bij station Vlieland. Bij de KNRM noemen we onze vrijwillige bemanningsleden redders of opstapper. Maar wat houdt dit precies in?
Werken bij de KNRM betekent dat je, samen met je collega's, bijdraagt aan ons belangrijkste doel: Mensen redden en helpen waar het moet. Van de haven tot vaarwater, van het strand tot aan de zee. Bij de KNRM kun je jezelf ontwikkelen, ontmoet je veel mensen, maak je bijzondere momenten mee én help je een ander.
Als bemanningslid op een reddingboot ben je in principe 24 uur per dag 'in dienst'. Dit houdt in dat je elk moment van de dag door middel van een pieper kan worden opgeroepen. Het reddingstation heeft daarbij als uitgangspunt dat de reddingboot binnen 15 minuten na een alarmering moet kunnen varen. Dat betekent dat je vanaf je werk- en/of woonadres binnen dit tijdslimiet aan boord van de reddingboot moet kunnen zijn.
"Als de pieper gaat, dan ga ik ook altijd."
Doordat Wim eigen baas is, kan hij dus goed plannen wanneer hij beschikbaar is voor de KNRM. De meeste stations werken met een speciaal beschikbaarheidssysteem, waarmee vrijwilligers op ieder moment hun beschikbaarheid kunnen wijzigen.
Vrijwillig redden dankzij vrijwillige bijdragen
De drijvende kracht achter de KNRM zijn de vele vrijwilligers die geheel belangenloos hun tijd investeren voor het redden van mensen op zee. De meeste doen vrijwilligerswerk op de reddingboten, maar ook aan de wal zetten zij zich in. In de blogreeks "In gesprek met" komen meerdere vrijwilligers aan het woord over hun inzet bij de KNRM.
Wat doet een bemanningslid?
“Ik ben eigen baas, dus ik kan redelijk goed plannen wanneer ik weg kan.", vertelt Wim Molog. Hij is al 16 jaar bemanningslid bij station Vlieland. Bij de KNRM noemen we onze vrijwillige bemanningsleden redders of opstapper. Maar wat houdt dit precies in?
Werken bij de KNRM betekent dat je, samen met je collega's, bijdraagt aan ons belangrijkste doel: Mensen redden en helpen waar het moet. Van de haven tot vaarwater, van het strand tot aan de zee. Bij de KNRM kun je jezelf ontwikkelen, ontmoet je veel mensen, maak je bijzondere momenten mee én help je een ander.
Als bemanningslid op een reddingboot ben je in principe 24 uur per dag 'in dienst'. Dit houdt in dat je elk moment van de dag door middel van een pieper kan worden opgeroepen. Het reddingstation heeft daarbij als uitgangspunt dat de reddingboot binnen 15 minuten na een alarmering moet kunnen varen. Dat betekent dat je vanaf je werk- en/of woonadres binnen dit tijdslimiet aan boord van de reddingboot moet kunnen zijn.
"Als de pieper gaat, dan ga ik ook altijd."
Doordat Wim eigen baas is, kan hij dus goed plannen wanneer hij beschikbaar is voor de KNRM. De meeste stations werken met een speciaal beschikbaarheidssysteem, waarmee vrijwilligers op ieder moment hun beschikbaarheid kunnen wijzigen.