Hoe ging een redding er vroeger aan toe?
Dat de KNRM een rijke geschiedenis heeft, mag geen verrassing meer zijn. We zetten ons sinds 1824 kosteloos in voor mensen in nood op het water. Na een alarmering komen de redders en de reddingboten in actie. Tegenwoordig zijn de schepen en overlevingspakken volledig uitgerust met alles wat de bemanningsleden nodig hebben om de actie goed uit te voeren. Maar hoe ging een redding er vroeger aan toe? We nemen je mee naar 1895.
Van een touwladder naar een springnet
Je kunt je vast voorstellen dat een redding altijd een uitdaging blijft. Zeker wanneer er een groot schip in nood is op zee, komen er veel uitdagingen kijken bij een reddingsactie. De bemanning van het schip in nood moet namelijk snel en veilig van boord worden gehaald.
Vroeger werden de bemanningsleden één voor één met een touwladder van boord gehaald. Dit was een erg tijdrovende klus en daardoor moeilijk om iedereen tijdig van het schip te bevrijden. Daarom bedacht de KNRM in 1895 een zogenaamd springnet boven het dek van een stoomreddingboot. Tot en met 1968 zijn de reddingboten gebouwd met zo een karakteristiek net.
Gevaarlijke situatie
Stel je eens voor dat je van een hoogte van vijf meter moet springen in een net van 3x4 meter. Het net danst heen en weer op het ritme van de hoge golven. Een sprong lijkt dan alsof je op een bewegende postzegel moet springen. Dat zorgde ervoor dat er relatief weinig mensen zijn gered met het springnet. De meeste schipbreukelingen sprongen mis, raakte gewond of vielen tussen het schip en de reddingboot.
Het springnet werd ook gebruikt om eerst de bagage in te gooien. Als er veel plunjebalen in zee belandden durfden de eigenaren daarna natuurlijk niet meer te springen en moesten ze alsnog van de touwladder worden geplukt. Dat duurde soms uren. Reddingen waren in het verleden knappe staaltjes stuurmanskunst van de reddingbootbemanningen.
Tegenwoordig is de helikopter de beste oplossing
Het springnet is tegenwoordig geen onderdeel meer van de reddingboot. De boten zijn voorzien van voldoende uitrusting om de redding goed uit te voeren. En zodra er mensen van een groot en hoog schip gered moeten worden is een helikopter meestal de beste oplossing. Als dat niet kan kunnen de schipbreukelingen beter in zee springen en daaruit opgevist worden door de reddingboot.
Ben je benieuwd waar de reddingboten van de KNRM nu mee zijn uitgerust? Je vindt meer informatie over alle type boten via onderstaande button.