Kiellegging nieuwe reddingboot KNRM Egmond aan Zee
Afgelopen vrijdag 4 augustus heeft bij Habbeke Shipyard de ceremoniële kiellegging plaatsgevonden van de nieuwe reddingboot voor KNRM Egmond aan Zee. Dit markeert de start van de bouw van het schip.
Veel tradities zijn in de scheepvaart nog springlevend. Om geluk en een veilige thuiskomst af te dwingen. Of om ongeluk af te wenden. De kiellegging is een van die tradities om de bouwers en de bemanning van het vaartuig een behouden vaart toe te wensen. Op verzoek van de schenkster van de nieuwe reddingboot werd deze ceremonie gedaan door schipper Werner Visser van KNRM Egmond aan Zee. Hij werd daarbij geassisteerd door de jongste aanwezige Teun Zentveld, zoon van opstapper Ron Zentveld, en voormalig directeur van Habbeke, Arie de Waart. Dit alles onder toeziend oog van de schenkster, een grote afvaardiging van het reddingstation en het kantoor van de KNRM.
Orm de Waart, directeur van Habbeke Shipyard, sprak voorafgaand de ceremonie de aanwezigen toe. Met pakkende en mooie woorden vertelde hij dat Habbeke trots is om deze reddingboot voor KNRM Egmond aan Zee te mogen bouwen. De huidige reddingboot, Adriaan Hendrik, is in 1992 ook gebouwd door Habbeke Shipyard, toen nog onder leiding van zijn vader, Arie de Waart, die nog steeds dagelijks te vinden is op de werkvloer. De bouw van de nieuwe reddingboot maakt in zekere zin de cirkel rond. De nieuwe reddingboot voor KNRM Egmond aan Zee komt uit de Van Wijkklasse en wordt begin 2024 in de vaart komen.
Vlootvernieuwing en duurzaamheid
Aan deze kiellegging is twee jaar van voorbereiding voorafgegaan. Er is gekozen voor bouwen in aluminium, dat beter recyclebaar is dan het polyester van de oude generatie boten. De motoren zijn viertaktmotoren die stiller zijn, vele malen zuiniger en minder CO2-uitstoot geven. Ook de ergonomie is aangepast op de lichaamsbouw van de huidige bemanningsleden, die vergeleken met 40 jaar geleden een stuk langer is.
Het grote vlootvernieuwingsplan waar deze reddingboot deel van uitmaakt heeft jaren van overleg en onderzoek gekost. Behalve de 12 reddingboten van de Chaterina D-klasse, moeten de komende 15 jaar nog zo’n 60 reddingboten worden gebouwd ter vervanging van de huidige vloot.
Vlootvernieuwing
Gerelateerd nieuws
Nieuwsbrief
ALTIJD ALS EERSTE OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE NIEUWS?
Download de KNRM Helpt app
Word donateur
DIT BETEKENT UW DONATIE VOOR DE KNRM
Met jouw hulp leiden we vrijwilligers op, onderhouden en bouwen we reddingboten en brengen we de uitrusting van onze redders op orde.