Skip to main content

Negen inzetten ijsreddingsteam Marken: daar doe je het voor!

  • Fotogallery:
  • 14-02-2021

Het was een druk weekend voor het ijsreddingsteam van KNRM Marken. Normaal is Sijmon Zondervan schipper van de reddingboot, maar zodra de vorst intreed en de schaatsen uit het vet komen, transformeert zijn reddingstation in een ijsreddingsteam. In dat team werken veiligheidsregio, lokale brandweer en EHBO-ers samen om zo snel mogelijk te plaatste te kunnen zijn bij een incident op het ijs. Hij vertelt erover na een lang weekend dat donderdag, 11 februari 2021, al begon en waarin negen inzetten nodig waren. 

“Het was toch wel weer even geleden dat de meldkamer de ‘inzetprocedure IJsredding op grote Wateren’ had gebruikt. In de aanloop naar het weekend werden de zorgen ook groter en werd er veelvuldig overlegd met alle hulpdiensten. Vooral het grote water rondom Marken had een mooie ijsconditie, maar omdat de voorspelde vorst tegenviel, was de ijsdikte daarentegen minimaal. Ondanks alle waarschuwingen stroomde het ijs toch vol met allerlei verschillende mensen: op de schaats, wandelaars, kiters en ijszeilers, etc. Alles door elkaar. En werden de toegangswegen bijna versperd door de auto’s zodat er zelfs een wegafsluiting kwam vanaf Monnickendam. 

We zijn in totaal negen keer weggeweest om mensen met serieus letsel te helpen. Normaal gebruiken we daar een quad voor, maar vanwege de dunne ijslaag hebben we twee goede schaatsers van ons team voorzien van een KNRM vestje, de nodige veiligheidsmiddelen en een ijsslee. Want het gebruik van een quad was vanwege de ijsdikte niet te verantwoorden. 

Toen er een melding kwam van vier personen in een wak in een hoek waar er meer ijs lag, gingen we toch met de quad op pad. En die zakte helaas door het ijs. Gelukkig konden twee ijsredders doorzetten en constateren dat verdere hulp niet nodig was. Zondagmorgen is de quad geborgen. Het ijsreddingenteam ging ondertussen verder met de laatste schaatsdag. Vier keer rukten ze deze zondag uit voor gecompliceerde breuken. En met alle nieuwsgierige kijkers werd het soms zelfs riskant om het werk uit te voeren. Je moest mensen echt oproepen om zich te verspreiden op het ijs, anders ging je er met z’n allen doorheen! 

Negen keer valt best mee, maar er zijn natuurlijk ook heel veel mensen met kleine verwondingen, waar wij geen weet van hebben, zelfstandig naar een ziekenhuis gegaan. Daar was het ook druk hoorde ik. Ik ben in ieder geval trots op de club mensen die het deze dagen mogelijk heeft gemaakt om mensen met letsel te helpen. De samenwerking tussen alle betrokken partijen verliep soepel. Iedereen op het eiland loopt hier met een glimlach op het gezicht. Mensen helpen. Daar doe je het voor!”

Ook bij Reddingstation Warder was een ijsreddingsteam actief. Ook zij beleefden een redelijk rustig weekend met twee acties. 

  • Raadplegingen: 1829

Drukste KNRM reddingsjaar in 196 jaar bestaan

  • Fotogallery:
  • 31-12-2020

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) kijkt terug op een jaar met grote verschillen vergeleken met de jaren ervoor. Het effect van corona was zichtbaar in alles wat zich op en om het water afspeelde. Opmerkelijk genoeg steeg het aantal hulpverleningen, maar daalde het aantal personen dat daarbij betrokken was. Het grootste effect was te zien in de zomermaanden, toen Nederlanders niet naar het buitenland konden reizen en massaal naar het water trokken om te recreëren. 

Vrijwilligers bleven inzetbaar
Gelukkig bleven de 1.400 vrijwilligers gezond en inzetbaar. Alle 45 reddingstations bleven nagenoeg vrij van besmettingen en konden 24 uur per dag inzetbaar blijven. Daarvoor waren wel strikte maatregelen nodig, zoals het tijdelijk stoppen van oefenavonden en het varen met een minimum aan bemanning. Dit resulteerde in beduidend minder vaaruren voor opleiding en oefening, wat een groot gemis betekende voor de nieuw instromende vrijwilligers.

Watersporters zochten beschut water
Door de coronamaatregelen van maart tot juni kwam de watersport veel later op gang dan normaal. De sluiting van jachthavens was te zien in de daling van het aantal hulpverleningen, vooral op de Waddenzee. Door het zomerse voorjaar en de warme zomer trokken mensen vooral naar de stranden. Dat leidde tot veel meer hulpverleningen voor zwemmers en surfers. 
Opvallend is de stijging in de hulpverleningen aan watersporters op relatief beschut water, zoals de Randmeren, IJsselmeer en de Deltawateren. Daar waren vooral meer motorsloepen en kleine zeilboten te vinden dan voorheen.

Onvergetelijke drama’s en reddingen
Ieder jaar zijn er reddingen en hulpverleningen die de redders nooit meer vergeten. 2020 kende een paar drama’s die heel Nederland schokten. De vijf verdronken surfers bij Scheveningen en het meisje op Ameland dat door sterke zeestromingen werd meegesleurd en verdronk. Daar tegenover staan ook reddingen, waaronder die ene surfer bij Scheveningen die wél werd gered, en de man die zijn hond achterna sprong vanaf de pier bij IJmuiden. Bij veel van die momenten speelden omstanders en medewatersporters soms een essentiële rol. Waarvoor veel hulde.

Minder opvarenden dan voorheen
Het aantal geredde en geholpen personen is opmerkelijk lager dan voorgaande jaren. Dat wordt ongetwijfeld veroorzaakt door de coronamaatregel om met minder mensen bijeen te zijn. Dus ook met minder mensen op één vaartuig. Ook het volledig stilliggen van de chartervaart, die normaal gesproken grote aantallen passagiers aan boord heeft, zorgt voor minder opvarenden in de statistiek.

Beginnende watersporters kregen KNRM-tips mee
De KNRM speelde snel in op de nieuwe watersportgolf met een voorlichtingscampagne gericht op de beginnende pleziervaarders. De tips waren vooral bedoeld om de meest voorkomende oorzaken van noodgevallen tegen te gaan. Motorstoring, navigatiefouten, gebrek aan kennis en ervaring, en man-over-boord kregen veel aandacht. Desondanks waren dit de oorzaken waar redders nog steeds veel voor in actie kwamen.

Medische adviezen voor zieke zeevarenden
De artsen van de KNRM-Radio Medische Dienst (RMD), die dag en nacht bereikbaar zijn voor medische vragen van zeevarenden wereldwijd, kenden het drukste jaar ooit. Waar normaal 14 aanvragen per week binnenkwamen lag het gemiddeld nu op 20. De pieken in medische consulten gingen gelijk op met de golven van coronabesmettingen. Veel zeevarenden zitten al maanden vast op hun schip, kunnen niet naar huis en krijgen daardoor ook andere klachten dan COVID-19. 

Financiële effecten voor de KNRM
Hoewel het aantal reddingen groter is, is het aantal vaaruren bij de KNRM, door het vervallen van oefenuren, veel kleiner. Daardoor zijn de brandstof- en onderhoudskosten lager. Cursussen liggen stil en er zijn minder bijeenkomsten en reiskosten van vrijwilligers.
Het aantal donateurs, waarvan de KNRM volledig afhankelijk is, bleef in 2020 stijgen. Naar verwachting met zo’n 2.000, waardoor het totaal aantal Redders aan de wal, zoals ze genoemd worden, uitkomt op ongeveer 103.000.

Maatregelen voor 2021
Voor het komend jaar verwacht de KNRM nog een soortgelijke situatie als in 2020, met hopelijk meer versoepelingen. Het preventieprogramma, gericht op watersporters, gaat daarom onverminderd voort om ongelukken op het water te voorkomen. Dat moet uiteindelijk leiden tot minder noodzakelijke inzet van de KNRM. Er zal een inhaalslag nodig zijn om opleidingen en oefeningen van bemanningsleden weer op peil te krijgen. Vooral nieuwe vrijwilligers hebben cursussen en extra vaaruren op de reddingboten nodig. 
Kortom, opnieuw een uitdaging in 2021. Met de grote veerkracht van de vrijwilligers, de steun van de 100.000 donateurs en de sympathie vanuit heel Nederland, gaat dat beslist lukken, onder het motto van de KNRM: samen helpen redden.

Omdat het jaar dan nog niet officieel is afgelopen, is globaal gekeken welke veranderingen of uitschieters er tot nu toe qua reddingsacties te zien zijn. We hebben het moment van publiceren naar voren getrokken omdat het einde van het jaar hét moment is om terug te kijken op het afgelopen jaar.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 3730

Rotary Monnickendam zamelt €13000 in voor KNRM station Marken

  • Fotogallery:
  • 23-12-2020

Zoals elk jaar organiseerde Rotary Monnickendam ook deze decembermaand de ‘Sterren Stralen’ actie voor het goede doel. Anders dan andere jaren koos de club, vanwege de beperkende maatregelen, voor een decemberactie op afstand. Op dinsdag 22 december werd de opbrengst daarvan bekend gemaakt.

De afgelopen anderhalve maand zijn de leden van Rotaryclub Monnickendam aan de slag gegaan met de verkoop van unieke Waterlandse verjaardagskalenders. De kalender werd door de club in eigen beheer gemaakt, met behulp van prachtige foto’s die door de leden van Fotocommunity Waterland gratis ter beschikking waren gesteld. De kalenders werden aan vrienden, familie, bekenden en bedrijven verkocht voor een tientje per stuk en vonden gretig aftrek. Honderden kalenders vlogen over de toonbanken bij bedrijven die deze voor het goede doel verkochten en ook menig medewerker vond een kalender in het kerstpakket.

Overhandiging

Voor de overhandiging kwamen vrijwilligers van KNRM station Marken
met de Frans Verkade en Hendrik Jacobover de Gouwzee aangesneld om aan te
leggen in de binnenhaven. Onder de Rotary kerstboom aan de Middendam
vond de overhandiging plaats. Dirk Janvan Geemen, jaarvoorzitter van
Rotaryclub Monnickendam overhandigde hier de cheque aan
Luzette Kroon, voorzitter van KNRM station Marken. Dankzij diverse
sponsoren, de verkoop van kalenders en een bijdrage van Rotary Foundation in
de vorm van een District Grant, kon een bedrag van maar liefst € 13.000
overhandigd worden. Een fantastische bijdrage voor de aanschaf van nieuwe overlevingspakken, zodat de vrijwilligers van het station het water op kunnen om veilig en verantwoord hun reddingswerkzaamheden uit te voeren. De bekendmaking kon rekenen op luid applaus van de aanwezige vrijwilligers en als bedankje overhandigde Luzette een echte KNRM muts die inmiddels alle Rotaryleden van de club heeft bereikt.

  • Raadplegingen: 3405

Fijne Kerst en een veilig 2021

  • Fotogallery:
  • 20-12-2020

KNRM station Marken wil iedereen die het station het afgelopen jaar gesteund heeft, in welke vorm dan ook, hartelijk bedanken. Wij hopen dat wij volgend jaar weer op uw steun mogen rekenen.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 3085

KNRM vervangt reddingboten station Marken in 2023

  • Fotogallery:
  • 12-12-2020

Vervangingsplan voor KNRM-reddingvloot in 15 jaar
KNRM vervangt reddingboten station Marken in 2023

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) vervangt in 2023 de reddingboot Frans Verkade, die gebouwd werd in 1997 en de reddingboot Hendrik Jacob die gebouwd werd in 2004. Momenteel doen beide boten dienst op het reddingstation Marken. De vervanging hangt samen met een ambitieus vervangingsplan van de hele KNRM-reddingvloot tussen nu en 2035.

 

De KNRM is met 75 reddingboten langs de kust dag en nacht beschikbaar voor noodgevallen op zee. De reddingboten variëren in lengte van 5 tot 20 meter. Een groot deel van deze boten is zelfs inzetbaar bij windkracht 12. Om die redenen moeten deze schepen voldoen aan de hoogste eisen en in topconditie verkeren. De huidige reddingvloot bevat reddingboten uit 1991 en daarna. De oudste is dus bijna 30 jaar oud. De schepen zijn goed, maar de kosten voor onderhoud worden steeds hoger en het risico op uitval wordt groter. Tijd voor een vervangingsplan van een uitdagende omvang.

 

De KNRM is een reddingorganisatie die volledig bestaat dankzij vrijwilligers. Enerzijds de vrijwillige bemanningen, anderzijds de donateurs die de KNRM steunen met een vrijwillige bijdrage. Het reddingwerk is kosteloos en wordt betaald uit giften van geredden en donateurs. De KNRM doet dit sinds 1824 zonder overheidssubsidie, maar vervult haar rol wel vóór de overheid en vooral voor iedereen die het water op gaat.

 

Directeur Jacob Tas is daar uitgesproken trots op: “Onze huidige reddingvloot is geheel betaald uit grote schenkingen en nalatenschappen van zeer betrokken particulieren en bedrijven. Uit dankbaarheid dragen de reddingboten daarom ook de naam van de schenker. Dat hopen wij ook met de toekomstige reddingboten te kunnen doen. De financiering van een deel van de nieuw te bouwen reddingboten is al toegezegd, soms in een testament, maar ook door een grote schenking van een donateur. Wij noemen ze onze Redders aan de wal. De eerste nieuwe reddingboot wordt nu al gebouwd en komt in 2021 in de vaart”.

 

De nieuw te bouwen reddingboot als vervanging van de Frans Verkade is van het type Van Wijkklasse heeft een lengte van 11,4 meter en kost euro 1.195.480,00. De nieuw te bouwen reddingboot als vervanging voor de Hendrik Jacob is van het type 7,5 m Rib heeft een lengte van 7,5 meter en kost 

euro 266.200,00. Het totale vervangingsplan van 75 reddingboten kost ruim 5,5 miljoen euro per jaar gedurende 15 jaar. De KNRM heeft er vertrouwen in dat dit geld in de komende 15 jaren geworven kan worden, maar daarvoor zijn wel wervingscampagnes en activiteiten nodig. De KNRM investeert hiermee in de toekomst voor een veilig vaargebied in Nederland. 

 

Jacob Tas is blij met dit belangrijke besluit: “Aan de zeevarenden en watersporters zijn wij verplicht al onze middelen in te zetten om te helpen en te redden als dat nodig is. Aan onze vrijwillige redders op de reddingboten zijn we verplicht ze het beste materiaal te bieden, zodat zij veilig kunnen uitvaren en veilig kunnen thuiskomen”.

 

  • Raadplegingen: 6635

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.