Skip to main content

Twee keer samenwerking tussen KNRM Urk en KNRM Lelystad op 1 dag!

Datum: zaterdag 24 juni 2017 | Sectie: Lelystad

Vrijdagmiddag 15:48 uur, de pager van KNRM Lelystad gaat en geeft de melding; Prio 1, Vaartuig maakt water. Op het boothuis staan 3 opstappers op scherp en wachten op de briefing van de dienstdoende schipper. Zeilboot maakt water ter hoogte van het commissarislicht en de stuurboord houtribsluis staat open voor een spoed schut van zuid naar noord, aldus de schipper. In de houtribsluis horen we dat KNRM Urk ook is uitgevaren voor een oproep, maar het slachtoffer had de diensten van de berger geaccepteerd waarop reddingboot Kapiteins Hazewinkel en Marinus Cornelis ook koers zetten naar het commissarislicht. Met nog een ETE van 5 minuten voor Bert en Anneke Knape meld KNRM Urk zich ter plaatse en zet drie man en de pomp over op de zeilboot en nemen de schipper van de zeilboot aan boord en starten het leegpompen.

Als reddingboot Bert en Anneke Knape ook ter plaatse is worden er nog twee opstappers van KNRM Lelystad op de zeilboot overgezet en zorgen dat de zeilen gestreken worden. Als het waterpeil in de zeilboot controleerbaar is wordt er een sleepverbinding gemaakt met reddingboot Bert en Anneke Knape en koers gezet naar de thuishaven van het slachtoffer, DEKO Marine in Lelystad. Gedurende de tocht wordt contact gelegd met Jachtservice Flevoland om de zeilboot direct uit het water te halen omdat de lekkage bij de schroefas of koelwater aansluiting is geconstateerd. Voor de DEKO Marine neemt reddingboot Kapiteins Hazewinkel de zeilboot langszij en levert deze af in de kraan box. Na een kop koffie gedaan te hebben gaan alle reddingboten retour station en meld de Bert en Anneke Knape zich om 17:45 uur uit bij het kustwachtcentrum.

Een prima samenwerking tussen de bemanning van beide stations. Later die avond zou dit nog een vervolg geven met een tweede melding:

Om 22:28 uur komt er wederom een PRIO1 op de pagers: surfer in problemen. De bemanning van de avond heeft de boot snel startklaar en als de schipper met de informatie komt kunnen we uitvaren. Een vrachtwagenchauffeur rijdend op de Markerwaarddijk heeft thv hmp 72 een surfer liggend op zijn bord gezien, met het zeil in het water ernaast. Hij zou aan de IJsselmeerkant liggen, dus ook nu hadden we weer een spoedschutting aangevraagd. Inmiddels schemerde het al behoorlijk, wat het zoeken niet makkelijker maakt. Aangekomen bij het vermoedelijke punt zijn we gestart met zoekslagen. Tijdens het zoeken krijgen we te horen dat ook KNRM Urk gaat helpen bij het zoeken. Vlak voor de Kapiteins Hazewinkel en Marinus Cornelis bij ons zijn, worden we door het KWC naar de Markermeerkant van de dijk gestuurt, omdat het vermoeden was dat de chauffeur zich mogelijk vergist had. Er word namelijk aan die kant van de dijk ivm drukte vrijwel nooit gesurfd. De sluiswachter van de Houtribsluis werkte ook nu gelukkig mee en we konden weer zo de sluis invaren bij aankomst.

Inmiddels zijn dan ook Marken en Wijdenes onderweg. Na een zoektocht langs de dijk waar veel gesurfd word, is er contact geweest met de melder en 100% zeker dat het toch de IJsselmeerkant moet zijn..... Marken en Wijdenes mogen retour station, en wij gaan wederom door de sluis....
Na een nog niet bekeken deel van de dijk gehad te hebben, blijken de reddingboten van KNRM Urk Jachthaven Flevo Marina ook gehad te hebben en het meest van het open water. Hierop zijn wij richting de Deko Marina. In de kom bij de wijk Parkhaven ligt een klipper voor anker, waar nog licht brand. Het is inmiddels bijna middernacht. Navraag bij deze schipper leerde ons dat hij ook 2 surfers had gezien, maar die zijn mogelijk bij een van de woningen aan het water naar binnen. Inmiddels stonden bij deze woningen al wat mensen te kijken. Het is toch ook best een gezicht, 3 boten die zoeken, maar ook een SAR heli hing in de lucht.... Na 2 opstappers aan wal gezet te hebben zijn de jongens gelocaliseerd en zijn veilig en wel thuis. De zeiler waar het om ging had inderdaad even rustig op zijn board gelegen. Niet omdat hij problemen had, maar omdat hij lag te wachten op een binnenvaartschip voor hij weer veilig de oversteek naar huis kon maken....

Even voor half 1 kunnen we dit goede bericht delen met de reddingboten van Urk en het KWC. Een andere maar weer goede samenwerking met elkaar. Na een 4e en laatste schutting waren we vlot weer terug aan onze zijde en konden we alles gereed maken voor een volgende uitruk.
Wederom een latertje, op donderdagavond laat was er ook een zoektocht op het Markermeer geweest.

Lelystad

Gerelateerd nieuws

Nieuwsbrief

ALTIJD ALS EERSTE OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE NIEUWS?

Download de KNRM Helpt app

MET DE KNRM HELPT APP BEREIKT U ONS ALTIJD EN OVERAL

Met één druk op de knop alarmeert u het dichtstbijzijnde reddingstation. Altijd veilig het water op? Download de KNRM Helpt App.

Word donateur

DIT BETEKENT UW DONATIE VOOR DE KNRM

De KNRM is een goed doel. We ontvangen geen subsidie van de overheid. Daarom is jouw bijdrage zo belangrijk.

Met jouw hulp leiden we vrijwilligers op, onderhouden en bouwen we reddingboten en brengen we de uitrusting van onze redders op orde.

Deel dit bericht

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.