Kleine pech leidt tot grote problemen
Bij een forse wind, zijn de marges smal op het water. Een foute manoeuvre of een defect aan de stuurinrichting kan bij een windkracht 6 tot 7 snel tot ernstige situaties leiden. Dit was ook het geval op zondag 16 juli jl. toen KNRM Lelystad een melding kreeg via de Kustwacht om assistentie te verlenen aan een zeilschip in problemen. Dit alles speelde zich af rondom de haveningang van de Markerwadden.
Op de blokken
Via de Kustwacht kwam een PRIO 2 melding van een schip in problemen. Een berger zou al ter plekke zijn, hulp van de KNRM was gewenst om te assisteren de bemanning in veiligheid te brengen. Reddingboot Bert en Anneke Knape voer met zijn volledig vrijwillige bemanning richting het westen. Toen zij de Marker Wadden naderden, was al snel duidelijk dat het zeilschip op de basaltblokken nabij de haveningang was gelopen. Het jacht lag in de forse wind, 6 tot 7 Beaufort, op de keien te beuken. Dit had al tot aanzienlijke schade geleid.
Hachelijke operatie
De bemanning en de ervaren schipper (4 personen in totaal), waren al van boord gegaan, wat een hachelijke operatie moet zijn geweest op de hevig schommelende boot. De schipper vertelde dat hij zijn roer was kwijtgeraakt, vermoedelijk omdat hij ergens overheen was gevaren. Het betrof een aangehangen roer, dat doorgaans met twee of drie pennen is bevestigd aan de achterkant van een schip. Door onbekende oorzaak kwam het roer omhoog en raakte onbruikbaar. In een dergelijke wind en golfslag, was het onmogelijk dit te repareren. Dezelfde wind (ZW) en golfslag zorgden ervoor dat het jacht in mum van tijd richting de basaltblokken afdreef. Was de wind of de stroming iets anders geweest, dan was het strand van de Marker Wadden - 20 meter verder - het eindstation geweest. De schipper had echt pech.
Boothuis Jan de Braal
KNRM Lelystad overlegde ter plekke met de betrokkenen. Het was niet mogelijk het gehavende schip op sleeptouw te nemen; kans was groot dat het echt zou zinken. Rijkswaterstaat is geïnformeerd en zij maken vervolgens een afweging. Er kan een calamiteitencontract in werking treden, wanneer er bijvoorbeeld sprake is van dreigende milieuschade. De KNRM-bemanning nam de vier onfortuinlijke watersporters aan boord en voer gezamenlijk terug naar boothuis Jan de Braal. Vervolgens werden zij op de trein gezet.
Op de KNRM kun je rekenen
Deze inzet leert ons, dat ook ervaren schippers door pech of ongeluk in problemen kunnen komen. Hoewel het schip aanzienlijke schade heeft opgelopen, kwam de bemanning er goed vanaf. Besef als watersporter dat er bij een windkracht 6 of 7 serieuze problemen kunnen ontstaan, ook bij een klein beetje pech. En ook dan kun je rekenen op de KNRM.
Lelystad
Gerelateerd nieuws
Nieuwsbrief
ALTIJD ALS EERSTE OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE NIEUWS?
Download de KNRM Helpt app
Word donateur
DIT BETEKENT UW DONATIE VOOR DE KNRM
Met jouw hulp leiden we vrijwilligers op, onderhouden en bouwen we reddingboten en brengen we de uitrusting van onze redders op orde.