Skip to main content

Oefenen in een doolhof

De wekelijkse oefenavonden van de KNRM zorgen ervoor dat de bemanning goed getraind is als de pieper gaat. Om nog beter voorbereid te zijn, worden er realistische scenario’s beoefend. Zo vertelt Tom Otten, schipper van reddingstation IJmuiden, over een unieke plek in de haven van IJmuiden, waar de bemanning werd verrast met een bijzondere oefening.

“Met plaatsvervangend schipper Walter ben ik aan boord geweest van boorplatform Paragon C463, die in de Vissershaven van IJmuiden ligt. Eerder in die week is contact gelegd om te vragen naar de mogelijkheden voor een oefenavond op het platform. En we krijgen bij hoge uitzondering toestemming om aan boord te komen!

We beseffen gelijk dat dit een hele bijzondere oefenavond gaat worden. Het enorme platform met zoveel mogelijkheden, zoveel routes én obstakels: dit word een unieke kans voor een geweldige training. Scenario’s schieten ook gelijk door onze gedachten, maar één scenario vat veel oefeningen samen: de medische evacuatie.

 Lege batterij

We verkennen een paar dagen voor de oefenavond het platform. Zoeken een plek waar we aan boord kunnen klimmen, waar we een slachtoffer (een pop) kunnen neerleggen en waar we kunnen afhijsen. Voordat de oefenavond begint gaan we nog een keer richting het platform en leggen het ’slachtoffer’ (een pop) op de gekozen plek aan boord neer. Terug in het boothuis maken we een indeling, verdelen de rollen en bespreken het scenario nog een keer goed door.

Ondertussen stromen de vrijwilligers langzaam binnen. Om 19:30 voegen we ons bij de rest en vertellen het scenario: ‘’We hebben een melding gekregen van het Kustwachtcentrum. Er is contact geweest met een man die gewond- en in paniek is. We hebben een positie doorgekregen, verder is het vrij onduidelijk. De communicatie is slecht. De batterij van zijn porto is bijna leeg en we begrepen dat hij alleen is. Het gaat om een melding vanaf de B-Land en we zijn verzocht direct assistentie te leveren’’.

De bemanning gaat zich gelijk omkleden. Bezetten de afgesproken posities. De route wordt in ECDIS (navigatiesysteem) gezet en de motoren draaien. Ondertussen is Walter omgefietst en is met porto op de plek bij de pop gaan liggen, zodat we ook de communicatie tussen ‘’slachtoffer’’ en schip daadwerkelijk kunnen voeren.

Gebroken enkels

De reddingboot Nh1816 is gereed voor vertrek. De trossen gaan los en direct merken de mannen in het stuurhuis dat het om het boorplatform Paragon C463 in de haven gaat. Communicatie wordt tot stand gebracht en inderdaad… zijn porto is bijna leeg. Maar het wordt bevestigd: hij is aan boord van het platform, gevallen en alleen. ‘’Hier de NH1816, meneer dat is begrepen, we komen uw kant op en gaan u van boord halen’’. Einde communicatie…

Nadat er een geschikte plek is gevonden om aan boord te stappen, stappen de redders op het platform. ‘’Help, ik lig hierboven’’ horen ze in de verte. Direct zoeken ze de best mogelijke route en na enige tijd zoeken en klimmen komen ze aan bij het slachtoffer. ‘NH1816 hier incidentenschip, aangekomen bij het slachtoffer, bij bewustzijn, goed aanspreekbaar maar hij kan niet meer lopen, het lijkt op twee gebroken enkels, we gaan ons gereedmaken voor transport en afhijsen’. Zowel vanaf het schip, als aan boord van het platform worden de voorbereidingen getroffen. De brancard en EHBO koffer worden geprepareerd en op het platform getrokken.

Door de vele hoogteverschillen blijkt dat de redders tot drie keer aan toe zullen moeten gaan afhijsen om uiteindelijk op het niveau te komen waar ze veilig kunnen afhijsen, daarbij komt nog eens het lopende transport van het ‘’slachtoffer’’ door het doolhof wat de Paragon C463 heet.

Afgehesen

En het word langzaam donker. Een plan van aanpak, communicatie ter plekke- en richting het schip, concentratie, samenwerking, creativiteit, veiligheid: alles komt voorbij om het gezamenlijke doel te bereiken. Uiteindelijk bereiken de redders het niveau waar goed afgehesen kan worden. Het ‘’slachtoffer’’ wordt aan boord van de reddingboot gehaald. Op het platform verplaatsen de vrijwilligers zich nog een keer om naar de plek te gaan waar ze zelf weer veilig aan boord van de Nh 1816 kunnen stappen.

De oefening zit erop. We zetten koers terug naar het reddingstation, ruimen de spullen op en de boot wordt weer gereed gemaakt voor een uitruk. Bij de de-brief bespreken we de oefening. Iedereen is zichtbaar heel tevreden en blij. Een mooie oefening, die veilig, goed en gestructureerd verliep. We kijken terug op een mooie avond, zijn een unieke ervaring rijker en als team weer nog meer op elkaar ingespeeld.”

Tekst: Tom Otten
Fotografie: Martijn Bustin

Gerelateerde blogs

Nieuwsbrief

ALTIJD ALS EERSTE OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE NIEUWS?

Download de KNRM Helpt app

MET DE KNRM HELPT APP BEREIKT U ONS ALTIJD EN OVERAL

Met één druk op de knop alarmeert u het dichtstbijzijnde reddingstation. Altijd veilig het water op? Download de KNRM Helpt App.

Word donateur

MET DE KNRM HELPT APP BEREIKT U ONS ALTIJD EN OVERAL

Met één druk op de knop alarmeert u het dichtstbijzijnde reddingstation. Altijd veilig het water op? Download de KNRM Helpt App.

Deel dit bericht

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.