KNRM reddingstation Schiermonnikoog
Bemanning
De KNRM is de verschillende werkgevers op Schiermonnikoog zeer erkentelijk voor de ruimte die zij hun medewerkers bieden om deel te kunnen nemen aan het belangrijke werk van de hulpverlening door de Reddingmaatschappij.
Boten: Koning Willem 1, Edzard Jacob + Unimog
Schippers: Boudewijn Stal (beroepsschipper), Floris Talsma, Leroy van der Zaag, Robert Duimering, Thijs van der Berg
Schippers in opleiding: Rutger van Halm, Sebastiaan Anker
Motordrijvers: Berend Groendijk, Chris van der Zee, Terry Holwerda
Opstappers: Autger Soepboer, Coen Bouman, Ivo Prins, Jelmer Pietersma, Joris de Ridder, Maren van Dooren, Martijn Abbas, Martijn van der Laan, Mathilde van Steeg, Guus Kok, Richard Rosalina
Chauffeurs: Freerk Visser, Henry Vlasma, Kornelis Bentum, Nico Asma
Sar Liaison: Ardie Noorman, Cees Soepboer, Henk Huizinga
Ploegleider: Jelke Blaauwiekel
Plaatselijke commissie:
Voorzitter: Ger van Langen
Secretaris: Henno Hoogevorst
Penningmeester: Jan Martinus
Pr & Fondsenwerving: Bert van Amerongen
Coördinator opleidingen en oefeningen: Dick Derksen
Schipper:
• Heeft de operationele leiding van het reddingstation en het gezag aan boord.
Ploegleider:
De ploegleider zorgt ervoor dat KHV-voertuig, lanceervoertuig, boothuis/bemanningsverblijf en inventaris in goede staat zijn en dat de voertuigen op ieder moment gereed zijn om uit te rukken Daarnaast is de ploegleider de leidinggevende van de KHV-ploeg tijdens de inzet van het KHV-voertuig.
Opstapper:
De opstapper aan boord van de reddingboot zorgt voor een adequate uitvoering van alle opgedragen taken. De opstapper verleent hulp waar nodig aan boord. Hij heeft de mogelijkheid zich in bepaalde taken te specialiseren. Hij assisteert aan de wal waar nodig.
Motordrijver:
De motordrijver zorgt voor onderhoud van de motoren van de boot, de elektrische installatie, de hydraulische installatie en dat deel van de inventaris dat betrekking heeft op de motorkamer(s) van de op het reddingstation geplaatste reddingboot/-boten
Chauffeur:
De chauffeur KHV-voertuig bestuurt het KHV-voertuig om mens en materiaal te vervoeren. De chauffeur lanceervoertuig draagt zorg voor het transport van de reddingboot naar en van de lanceerlocatie en het lanceren en oppakken van de reddingboot.
Helper aan de wal:
De helper aan de wal assisteert bij inzet van het KHV-voertuig en/of reddingboot. Bij het transport, lanceren en aanlanden van de reddingboot houdt de helper aan de wal met name de veiligheid in het oog. Daarnaast is de helper aan de wal inzetbaar voor overige waltaken.
Aankomend opstapper:
Voordat een vrijwilliger wordt ingeschreven als aankomend opstapper of helper aan de wal, draait hij ongeveer drie maanden mee op proef. In die periode volgt hij een introductieprogramma op het reddingstation en mag hij meevaren en/of meerijden tijdens oefeningen.
Van aankomend opstapper naar opstapper dienen de volgende diploma’s/certificaten te worden behaald;
• Helicopter Underwater Escape Training (HUET) en Brandbestrijding.
• EHBO
• Marcom-A of -B (afhankelijk van type schip);
• Vaarbewijs
Sar Liasons:
De SAR Liaison is de vertegenwoordiger van het incidentbestrijdingsproces Search And Rescue in het crisisteam Commando Plaats Incident (CoPI) van een Veiligheidsregio. De SAR Liaison is de 'verbindingsfunctionaris' tussen het Kustwachtcentrum en het CoPI. De functionarissen voor de rol SAR Liaison worden geleverd door de KNRM.