Skip to main content

Reddingboot Watersport-KNWV

In 1993 startte het Koninklijke Nederlands Watersport Verbond (KNWV) een actie om het geld voor een reddingboot voor de KNRM bijeen te brengen. De actie bracht 500.000,- gulden op. De navigatieapparatuur werd geleverd door de hoofdsponsor, Holland Nautic. Op 1 maart 1997, bij de opening van de HISWA-watersporttentoonstelling, is de ‘Watersport-KNWV’ gedoopt door mevrouw A.F. Hempken-van Nus, de vrouw van de directeur van Holland Nautic. Sindsdien is de reddingboot gestationeerd in Enkhuizen. 

 
 
Reddingboot Watersport-KNWV
Navigatieapparatuur

Er is een scala aan apparatuur aan boord, zo zijn bakboord de radar, kaartplotter, marifoon, en de bediening voor het bakboord zoeklicht geïnstalleerd. Aan stuurboord bevinden zich de radiorichtingzoeker, marifoon met DSC, de bediening voor de stuurboord zoeklichten, de mobilofoon en de dieptemeter. In het midden zit het dashboard, met het controle paneel voor de motoren, de bediening voor de lenspomp en de sprinklerinstallatie, het kompas, en het stuurwiel, met stuurboord daarvan de handles voor motor en waterjet bediening. Om onderling, en met de aanwezige communicatie apparatuur te kunnen communiceren, is een geavanceerd intercomsysteem aan boord, welke in de helm als headset is geïntegreerd

Veiligheid

TUBE

Om dit type reddingboot van extra stabiliteit en drijfvermogen te voorzien is een tube rondom de romp bevestigd. Deze tube is een rand van een vijftal opblaasbare compartimenten, beschermd door een dikke schuimlaag, met een rubberen bekleding. Bij het langzij gaan van een schip bied deze tube tevens bescherming zoals een fender.

HALF ZELFRICHTEND

De Watersport K.N.W.V. is half zelfrichtend, bij zware zeegang brengt het zelfrichtende vermogen van de boot haar weer overeind. Wanneer de boot toch omgekeerd blijft liggen kan de bemanning een kantelzak, doormiddel van het activeren van een co2 fles, opblazen. Door deze zak ontstaat onder de waterlijn en het zwaartepunt (de motoren) van de boot een luchtbel en zal hierdoor zichzelf richten.

Achtergrond

DE BEMANNING

Aan boord is plaats voor vier bemanningsleden, welke kunnen zitten. Het aantal gereddenen dat aan boord kan is maximaal vijftig. Bij dit aantal is de boot zodanig vol dat varen wel mogelijk is, op lage snelheid, maar meer bedoeld is als veilige plaats voor de gereddenen, tot zij eventueel worden over genomen door andere schepen.

Gegevens

Klasse
Valentijn

Afmetingen
10,60 x 4,10 x 0,75 m

Geschonken door
KNWV

Gedoopt door
Mw. A.F. Hempken-van Nus

In dienst sinds
1-3-1997

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.