Voordat de keuze voor de huidige Nikolaas-klasse werd gemaakt, voer de KNRM met verschillende reddingboten die niet tot één specifieke klasse behoorden. Daarom werd in 2008 gekozen voor een nieuw type reddingboot, speciaal bestemd voor hulpverleningen en reddingen op het ruime binnenwater.
De keuze voor deze reddingboot werd bepaald door een aantal specifieke kwaliteiten:
de geredden capaciteit van 20 personen (exclusief bemanning), de hoge snelheid (34-35 knopen) en een grote trekkracht. Daarnaast wilde de KNRM een waterjetaandrijving, vanwege de goede manoeuvreerbaarheid en de veiligheid voor drenkelingen. Ook het kostenaspect was belangrijk; deze reddingboot is goedkoper dan een Atlantic-klasse en vergt minder onderhoud.
De eerste negen reddingboten zijn gebouwd door Mare Safety AS uit Ulsteinvik in Noorwegen. Van het type AV 900 zijn er al meer dan 210 gebouwd en dit schip heeft zijn sporen verdiend. De reddingboot is op een aantal zaken aangepast aan de eisen van de KNRM. Zo is er een vierde zitplaats gemaakt, navigatieapparatuur ingebouwd, een tweede marifoon en radar geplaatst. De motor is een Volvo D6 in combinatie met een Ultra 377 waterjet.
Geheel in de KNRM-traditie wordt de klasse-aanduiding bepaald door de naam van het eerste schip. Nikolaas Wijsenbeek (1977-1994) was een jonge, enthousiaste zeiler die door een tragisch ongeval om het leven kwam. Zijn ouders willen met deze schenking hun zoon in dierbare herinnering houden.
Op basis van de Nikolaas 1-klasse is een aangepaste en versterkte versie ontworpen. Het grootste verschil met de eerste versie zijn de dikkere vlakplaten en het dubbele aantal dwarsspanten. Bovendien werd de mogelijkheid gecreëerd om twee motoren te plaatsen voor reddingboten die in stromend water opereren.
Klasse
Nikolaas II
Afmetingen
9,15 x 3,30 x 0,60 m
Gewicht
3,4 ton
Motorvermogen
1 x 435 pk Volvo Penta (of 2 x 258 pk Steyr motoren)
Max. snelheid
34 knopen
Capaciteit
20 geredden
Bemanning
4 personen
Klasse
Nikolaas I
Afmetingen
9,15 x 3,30 x 0,60 m
Gewicht
4,2 ton
Motorvermogen
Volvo D6 435 pk, i.c.m. Ultra 377 waterjet
Max. snelheid
35 knopen
Capaciteit
20 geredden
Bemanning
4 personen
Actieradius
3 uur volle kracht
Inzetbaarheid
binnenwater onder alle weersomstandigheden
Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.
De KNRM redt mensen en dieren in nood op zee. Snel, professioneel en kosteloos voor de hulpvrager. Vrijwilligers zijn 24 uur per dag inzetbaar, 365 dagen per jaar, al 200 jaar lang. De KNRM redt en helpt jaarlijks 4000 mensen en dieren tijdens 2500 reddingacties. De KNRM is een goed doel en wordt gefinancierd door vrijwillige bijdragen en zonder (overheids)subsidies
© 2024 Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij