De Nh1816 is in dienst sinds 1-11-2015 en is de eerste reddingboot van een nieuwe klasse allweather reddingboten. De reddingboot is gedoopt door H.M. Koningin Maxima en een schenking van de Goede Doelenstichting van verzekeringsmaatschappij Nh1816 .
De KNRM begon in 2009 met het project ‘SAR Nh 1816’ om daarmee in de toekomst de Arie Visserklasse te vervangen. In samenwerking met de faculteit Maritieme Techniek van de TU Delft, Damen Shipyards en Willem de Vries Lentsch Yachts Designers & Naval Architects werd overlegd, getekend en beproefd welk type reddingboot in de toekomst aan de gestelde eisen kon voldoen. De belangrijkste verbeterpunten ten opzichte van de Arie Visserklasse waren geluidsreductie in het stuurhuis, meer comfort voor de bemanning door een vriendelijker vaargedrag in slecht weer en toepassing van moderne motoren en apparatuur.
Tot 2021 is dit model uitvoerig in de praktijk getest en daaruit bleek een heroverweging nodig voor verdere doorontwikkeling. Daarom werd in 2021 gestart met het ontwikkelen van een opvolger, de Nh1816-II, waarin de beste eigenschappen van de Nh1816 en de Arie Visserklasse moeten samenkomen.
Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.
De KNRM redt mensen en dieren in nood op zee. Snel, professioneel en kosteloos voor de hulpvrager. Vrijwilligers zijn 24 uur per dag inzetbaar, 365 dagen per jaar, al 200 jaar lang. De KNRM redt en helpt jaarlijks 4000 mensen en dieren tijdens 2500 reddingacties. De KNRM is een goed doel en wordt gefinancierd door vrijwillige bijdragen en zonder (overheids)subsidies
© 2024 Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij