Reddingboot klasse Arie Visser
De Arie visser klasse is in dienst sinds 1 januari 1999 en is met zijn 18,8 meter lengte de grootste reddingboot van het type ‘rigid inflatable boat’ in de wereld. In jaren 1988 tot 1998 deed de Redding Maatschappij ervaring op met de grotere RIB’s van de Johannes Frederikklasse. De actieradius van deze reddingboten bleek soms te beperkt. Daarom werd besloten een grotere versie van de Johannes Frederik te bouwen. Dat werd in 1999 het type Arie Visser. De Arie Visser heeft een totale tankinhoud van 6.100 liter, wat de boot een actieradius geeft van zestien uur volle kracht. De brandstof is verdeeld over vier tanks. Een aparte dagtank (144 liter) bevindt zich in de ruimte voor de machinekamers.
In jaren 1988 tot 1998 deed de Redding Maatschappij ervaring op met de grotere RIB’s van de Johannes Frederikklasse. De actieradius van deze reddingboten bleek soms te beperkt. Daarom werd besloten een grotere versie van de Johannes Frederik te bouwen. Dat werd in 1999 het type Arie Visser. De Arie Visser heeft een totale tankinhoud van 6.100 liter, wat de boot een actieradius geeft van zestien uur volle kracht. De brandstof is verdeeld over vier tanks. Een aparte dagtank (144 liter) bevindt zich in de ruimte voor de machinekamers.
Alle elf reddingboten van de Arie Visserklasse zijn gebouwd tussen 1999 en 2009 door aluminium jachtbouw Aluboot te Hindeloopen, m.u.v. de Koning Willem I , die door scheepswerf Habbeké te Volendam werd gebouwd.
- Radar/AIS plotter, Furuno FR-8062
- Radar/plotter, Furuno FR-841
- AIS Transponder, Furuno FA-150
- GPS navigator, Furuno GP-80
- DGPS reciever, JRC DGPS-212
- DGPS ontvangst unit, Philips PBR-1000
- Elektronische kaart en informatie systeem (AIS), Tresco AlphaChart
- Digitale dieptemeter, Humminbird 200DX Dual Beam
- Digitale dieptemeter, Furuno FCV-612 (speciale transducer voor ondiep water)
- Radio peiler, Taiyo TD-L1620
- Elektronisch kompas, Radio Zeeland + Navitron Systems NT920DHR.
- Vloeistofkompas op het stuurhuis
- VHF, Sailor VHF-DSC RT-4822
- VHF, Sailor VHF RT-2048
- VHF handheld, 2x Icom IC-M73 Euro
- VHF, Motorola GM-950 (communicatie Reddingsbrigade)
- MF/HF, Furuno MF/HF-DSC DSC-6A
- MF/HF, Furuno MF/HF FS-1562
- Navtex, Furuno NX-500
- GSM telefoon, PeiTel HA88
- C2000 communicatiesysteem, Sepura SRG3900
- Vaste Intercom, David Clark 9800
- Draadloze Intercom, Peltor Dect-Com
- EPIRB, Jotron Tron 40S
- SART, Jotron Tron Sart
Gegevens
Afmetingen
18,80 x 6,10 x 1,03 m
Gewicht
28,3 ton
Aluminium romp lengte
18 m
Aluminium romp breedte
5,04 m
Waterlijn
14,50 m
Diepgang romp cwl
1,03 m
Displacement romp cwl
27,4 m
Hoofdmotoren
2 x MAN D2842 LE408
Max. vermogen
2 x 735kW (2x 1000 pk bij 2100 rpm.)
Waterjets
2x Hamilton 521B
Dynamo's
capaciteit minimaal 140 Ampère
Brandstof
6100 liter
Max. snelheid
33 knopen
Capaciteit
120 geredden
Bemanning
6 personen