KNRM test zelfrichtende reddingboot Den Oever
De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij testte vandaag de zelfrichtende capaciteit van de nieuwe reddingboot voor het reddingstation Den Oever. De test vond plaats in Hoorn bij de werf Habbeke Shipyard, die de negen meter lange reddingboot heeft gebouwd.
De reddingboten van de KNRM worden ontworpen en gebouwd om alle denkbare weersomstandigheden te kunnen doorstaan. De negen meter lange Nikolaasklasse heeft ook het zelfrichtend vermogen om na kapseizen weer in de normale positie terug te komen. Daarvoor is de boot voorzien van een opblaasbare kantelzak op het stuurhuisdak. Mocht het schip over de kop gaan, dan kan de bemanning het mechanisme activeren door aan een koord te trekken. Hierdoor blaast de airbag zich op. De luchtzak, die dan onder water zit, wil naar boven en keert daarmee de boot om.
De stabiliteitstest wordt bij elke nieuwe boot gedaan. Zo heeft de bemanning de kans het mechanisme in werking te zien. De boot zal begin juni worden gedoopt en gestationeerd worden in Den Oever.
Nikolaasklasse
De Nikolaasklasse werd voor het eerst gebouwd in 2009. Het ontwerp is naar wensen van de KNRM in de loop der jaren aangepast. De reddingboot voor Den Oever is ontworpen door de Dutch Special Marine Group. Het schip weegt 3,4 ton, is 9 bij 3 meter, vaart maximaal 34 knopen, heeft een bemanning van 4 personen en heeft een geredde capaciteit 20 geredden. De aandrijving bestaat uit twee Steijr motoren, elk gekoppeld aan een Ultrajet waterjet.
Kantelproef nieuwe reddingboot Den Oever.
Vlootvernieuwing Den Oever
Gerelateerd nieuws
Nieuwsbrief
ALTIJD ALS EERSTE OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE NIEUWS?
Download de KNRM Helpt app
Word donateur
DIT BETEKENT UW DONATIE VOOR DE KNRM
Met jouw hulp leiden we vrijwilligers op, onderhouden en bouwen we reddingboten en brengen we de uitrusting van onze redders op orde.