Zandvoortse KNRM-vrijwilligers onbetaalbare redders in nood
Zaterdag 7 december is het Nationale Vrijwilligersdag. Op veel plaatsen in Nederland wordt extra aandacht gegeven aan het goede werk dat vrijwilligers doen. Ook door de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM), die enorm trots is op al haar vrijwilligers die zich 24/7 inzetten voor het reddingwerk op zee en op het ruime binnenwater.
Voor de uitvoering van het soms levensreddende reddingwerk trekt de KNRM al 195 jaar vrijwilligers aan, die kennis van zaken hebben en hun professionaliteit weten te combineren met ‘hart voor de zaak’. Dat is noodzakelijk, want de KNRM garandeert de inzet van de 45 reddingstations, 80 reddingboten en 1.400 vrijwilligers op ieder moment van de dag, ongeacht de weersomstandigheden.
Als we één van de Zandvoortse bemanningsleden vragen “waarom ben je vrijwilliger geworden en waarom bij de KNRM?”, vertelt hij…
“Om eerst maar de tweede, meest simpele vraag te beantwoorden: de KNRM fascineerde mij al vanaf dat ik jong was. Als kleine jongen kwamen we altijd op Terschelling voor vakantie. Daar op West of bij Paal 8 lagen de boten van de stoerste mannen van Terschelling, altijd klaar om de zee op te gaan om mensen in nood te redden. Dag en nacht, weer of geen weer… Nu, jaren later, kreeg ik via via de vraag of ik geïnteresseerd was om chauffeur te worden bij de KNRM in Zandvoort. Je vraagt jezelf dan af: Past dit in ons leven als gezin met 2 kleine jongens? Ben ik 'stoer' en mans genoeg om dit te gaan doen?… Maar hé, werd er gezegd, kom gewoon een keer kijken op maandagavond. De maandag dat ik ben gaan kijken, heb ik kennis gemaakt met de bemanning en ben ik rondgeleid door het boothuis. En na de zaterdag daarop de oefening meegepakt te hebben, ben ik niet meer weggegaan. Nu, bijna een jaar verder alweer, heb ik van de mannen van onze Seatrac, de bootwagen leren besturen. En ondertussen ben ik ook als aankomend opstapper allerlei opleidingen aan het volgen en ervaring aan het opdoen op onze reddingboot, de Annie Poulisse.”
“Nu aangekomen bij de eerste vraag: waarom ben ik vrijwilliger geworden? Het antwoord daarop is erg moeilijk uit te leggen. Ik ben niet bewust vrijwilliger geworden, maar gewoon gestart met deze mooie hobby. Een zinvolle hobby met best wat impact op je gezinsleven en bewegingsvrijheid. En als de achterban thuis hier ook niet voor de volle 100% achter zou staan, zou het ook niet mogelijk kunnen zijn. Maar het geeft een zeer grote voldoening, al het werk wat we doen. En onze stoere mannen en vrouwen zijn stuk voor stuk super gemotiveerd en ook zij doen dit allemaal geheel vrijwillig. Om zo’n groep vrijwilligers bij elkaar te hebben met zo’n verantwoordelijke taak is best bijzonder, zeker in deze tijd!”
265.000 kosteloze uren
De KNRM werkt met vrijwillige bemanningsleden op de reddingboten. Maar ook aan de wal zijn vrijwilligers actief voor coördinatie, onderhoud van het materieel of op bestuurlijk niveau. In totaal maken deze vrijwilligers meer dan 265.000 onbetaalde uren per jaar, die omgerekend een waarde vertegenwoordigen van ruim acht miljoen euro. Hun inzet voor het reddingwerk voorkomt ook nog eens materiële schade ter waarde van 12 miljoen euro, die ontstaan zou zijn door ongelukken op het water.
De KNRM is volledig afhankelijk van vrijwillige bijdragen van donateurs voor de instandhouding van het reddingwerk. Aan elke euro, die aan de KNRM wordt gedoneerd, voegen de vrijwilligers hun waarde toe. Een niet-zichtbare verdubbeling, behaald door de belangeloze vrijwilligersinzet.
Vrijwilligers, donateurs en kosteloze hulpverlening zijn de pijlers waarop de KNRM sinds 1824 is gefundeerd. De ‘Dag van de Vrijwilliger’ is een goed moment om daar nog eens bij stil te staan en de redders te bedanken voor hun inzet.
Voor donaties aan KNRM station Zandvoort volg de onderstaande link.
https://tikkie.me/pay/KNRMzvt/wZpVMMD9RRjVam26WHYa2
Zandvoort
Gerelateerd nieuws
Nieuwsbrief
ALTIJD ALS EERSTE OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE NIEUWS?
Download de KNRM Helpt app
Word donateur
DIT BETEKENT UW DONATIE VOOR DE KNRM
Met jouw hulp leiden we vrijwilligers op, onderhouden en bouwen we reddingboten en brengen we de uitrusting van onze redders op orde.