Gecombineerde inzetten: Acties 2 en 3 van 2020
Vanochtend gingen voor de 2e keer dit jaar de pagers af, dat geluid moeten we weer even aan wennen! Op de pager verscheen het bericht PRIO 1, vaartuig motor/stuurproblemen.
Van de 7 beschikbare en opgekomen bemanningsleden gingen er 5 het water op. De weerstomstandigheden waren niet zo extreem meer als afgelopen zondag, maar door een actief buienfront wat boven ons hing was het nog uitdagend genoeg.
De schipper kreeg na contact met het KWC de locatie door, nabij boei OVD6 zou een motorkruizer liggen, met motorstoring. Een van de opstappers ging aan boord bij de eigenaren, en na een sleepverbinding gemaakt te hebben is koers gezet richting Batavia Haven.
Op het moment dat er contact gezocht werd met de havenmeester via het marifoonkanaal van de haven, reageerde niet de havenmeester maar de schipper van de Markerwadden2. Deze lag al binnen de dijken, en had beide motoren die uitgevallen waren. Hierdoor dreigden ze tegen 2 afgemeerde cruise schepen te verleieren.
De bemanning besloot hierop de motorkruizer weer los te maken, met aan boord nog een van onze opstappers. Ze lagen nog ruim buiten de dijken, en door de wind zouden ze alleen maar terug het Markermeer opdrijven. De rest gaat met de reddingboot naar de Markerwadden2 en meren deze af aan de buitenkade van Batavia Haven. Hierop konden ze de motorkruizer weer ophalen, en deze is in Batavia Haven afgemeerd. Hier is later op de dag nog een monteur langs geweest, mogelijk dat vervuilde diesel de oorzaak was.
Daarop kon de bemanning weer richting huis of werk, om aan een late lunch te beginnen.
Lelystad
Gerelateerd nieuws
Nieuwsbrief
ALTIJD ALS EERSTE OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE NIEUWS?
Download de KNRM Helpt app
Word donateur
DIT BETEKENT UW DONATIE VOOR DE KNRM
Met jouw hulp leiden we vrijwilligers op, onderhouden en bouwen we reddingboten en brengen we de uitrusting van onze redders op orde.