Nh1816 gealarmeerd voor stoorzender op noodkanaal
Donderdagavond even voor 22:30 uur gingen het alarm voor de vrijwillige redders van KNRM IJmuiden. Het betrof ‘Prio 3, Radio interference’, wat betekende dat er een hinderlijke draaggolf op het noodkanaal werd uitgezonden. Hierdoor kunnen schepen in nood niet of slecht hulp inroepen bij de Kustwacht. De reddingboot van de IJmuidense redders is uitgerust met apparatuur om dit signaal uit te peilen en zo te lokaliseren. Dat was dan ook de opdracht van de Kustwacht.
Nadat de schipper van de reddingboot Nh1816 contact had gezocht met de Kustwacht in Den Helder, werd koers gezet naar de jachthaven Seaport Marina. Het bleek dat het signaal via een van de schepen in de jachthaven werd uitgezonden. Een tijd lang hebben de vrijwilligers met reddingboot in de jachthaven gemanoeuvreerd om het signaal uit te peilen.
Toen het stoorsignaal na anderhalf uur plotseling niet meer werd waargenomen, heeft de Kustwacht de actie afgeblazen. Met geluk voor de stoorzender, deze hangt een boete boven het hoofd wanneer inderdaad wordt geconstateerd dat onnodig een hinderlijke draaggolf wordt uitgezonden.
Al met al was het een goede oefening voor de IJmuidense redders voor wanneer het er echt op aan komt. Een voorbeeld van een geslaagde ‘uitpeil poging’ was op 8 mei 2013 toen een Cessna voor de kust van Egmond in Zee crashte. De vrijwillige redders wisten toen op de voormalig IJmuidense reddingboot ‘Koos van Messel’ het noodsignaal van de enige overlevende succesvol uit te peilen. De persoon werd zwaar onderkoelt en met botbreuken aan boord genomen en vervoerd naar de wal. Daar stond de traumahelikopter klaar voor verder transport naar het ziekenhuis.
IJmuiden
Gerelateerd nieuws
Nieuwsbrief
ALTIJD ALS EERSTE OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE NIEUWS?
Download de KNRM Helpt app
Word donateur
DIT BETEKENT UW DONATIE VOOR DE KNRM
Met jouw hulp leiden we vrijwilligers op, onderhouden en bouwen we reddingboten en brengen we de uitrusting van onze redders op orde.