IJmuidense redder loopt mee bij Franse reddingmaatschappij
Van zaterdag 23 tot zaterdag 30 september hield de International Maritime Rescue Federation (IMRF) een uitwisselingsprogramma voor vrijwillige reddingbootbemanningen van verschillende Europese reddingmaatschappijen. Het hoofddoel van deze uitwisseling was het delen van kennis en het leren van elkaars organisatie om het levensreddende werk te optimaliseren.
Zeven vrijwilligers van de KNRM vertegenwoordigden de Redding Maatschappij in Engeland, Estland, Finland, Portugal, IJsland en Zweden. KNRM-reddingstation IJmuiden zond redder Richard van der Hammen uit naar Frankrijk. Het programma van Frankrijk was verdeeld over diverse reddingstations van de Société Nationale de Sauvetage en Mer (SNSM).
Richard van der Hammen: “Zaterdagmiddag hartelijk ontvangen op het vliegveld van Nantes door Didier Moreau, de directeur van het opleidingsinstituut in Saint-Nazaire van de Franse reddingsmaatschappij SNSM. Gelijk kennis gemaakt met de andere redders uit het buitenland:
- Rikard uit Zweden, schipper van de reddingboot van de Sjöräddningssällskapet nabij Stockholm. Heel interessant werkgebied met een archipel met meer dat elfduizend eilandjes voor de kust. Zijn specialiteit is om samen met zijn hond op het voordek te zoeken naar vermiste drenkelingen rond en op de eilandjes.
- Paulo uit Portugal, werkzaam bij de Marinha Portuguesa in Porto. Deze jongeman is de enige betaalde kracht in ons midden, maar zeker niet minder gedreven als de rest van de groep die volledig vrijwillig is.
- Julia uit het Verenigd Koninkrijk, vrijwilligster bij RNLI-reddingstation Weymouth met als hoofdfunctie machinist van een Severn-klasse reddingboot. Deze dame is in haar dagelijks leven ‘structural engineer’ en heeft duidelijk een goede RNLI-opleiding genoten. Julia is een opvallende verschijning met haar knalgele RNLI-laarzen, de ‘yellow wellies’.
- Marjo uit Finland, werkzaam op de universiteit van Helsinki en vaart op het 24-meter lange schip ‘Jenny Wihuri’ van de Finse reddingsmaatschappij.
Het Franse opleidingsinstituut is volledig uitgerust met een moderne vaarsimulator. Twee reddingbootbemanningen kunnen tegelijkertijd virtueel hun oefeningen draaien. We zijn vooral onder de indruk van de goed nagebouwde reddingboot van de eerste klasse van de reddingsmaatschappij.
Het echte werk gebeurd natuurlijk buitengaats met de SNS 722, een Zodiac Milpro met twee 150 pk-buitenboordmotoren. En de SNS 125 een klasse 1-reddingboot van 13,30 meter. Beide liggen in één van de wereldberoemde iconische onderzeebootbunkers uit de tweede wereldoorlog.
De hele week staan oefeningen met beide reddingboten op het programma, zoals navigatie, ‘wave-handling’, slepen en het oppikken van drenkelingen. Tijdens de navigatie-oefeningen doen we meerdere eilandjes in de Golf van Biskaje aan. Deze week slapen we in een goed hotel in onze thuisbasis Saint-Nazaire, maar vandaag blijven we een nachtje in een oud kasteel op het eiland Île d' Houat. Een bijzondere locatie ver van de bewoonde wereld met ’s avonds een prachtige sterrenhemel.
Verder staat op het programma een bezoek aan het Kustwachtcentrum en de reddingstations van Étel en Le Croisic. We zien nu ook de uitdagingen van de reddingbootbemanningen hier in Bretagne, zoals de getijden met hoogteverschillen van 5 meter en bijvoorbeeld de zandbank in de monding van de Rivière d'Étel. Deze zandbank veranderd meerdere keren per seizoen van plaats en bemoeilijk het zware werk van het plaatselijke reddingstation.
De bezoeken, oefeningen en de lange avonden geven ons onderling veel gesprekstof en we leren heel veel van elkaar. Dit is ook het doel van het uitwisselingsprogramma. Als groep voelen we ons zeer verbonden in het doel om mensen te redden op zee, ook in moeilijke omstandigheden.”
IJmuiden
Gerelateerd nieuws
Nieuwsbrief
ALTIJD ALS EERSTE OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE NIEUWS?
Download de KNRM Helpt app
Word donateur
DIT BETEKENT UW DONATIE VOOR DE KNRM
Met jouw hulp leiden we vrijwilligers op, onderhouden en bouwen we reddingboten en brengen we de uitrusting van onze redders op orde.