Chrstien gealarmeerd voor vaartuig met net in de schroef
De garnalenkotter SCH 10 had vistuig in de schroef gekregen en een sleepje nodig had. Het scheepje was 22 meter lang en lag ten anker vlak bij het strand en de Noordpier.
Gevaren en er bleek al een sleepboot in de buurt te liggen. Omdat de kotter zat te droog laag kon zij er echter niet bij komen.
De sleepverbinding gemaakt, wat wel door het nog uitgezette anker als door de nog buiten het schip hangende boomkortuigen werd bemoeilijkt. We hadden hierdoor beperkte mogelijkheid om de kotter te benaderen. Dit kon alleen vanaf de strand kant via de kop, vanuit de kotter bezien.
Na te hebben vastgemaakt hadden we, met de staande sterk zuidgaande stroom, drie pogingen nodig om op de juiste positie ten opzichte van de kotter te vinden, zodat we de reddingboot op een vaste positie van de kotter konden houden, zonder dat de stroom met de reddingboot aan de haal ging. Tijdens de derde poging hadden wij de juiste voorliggende koers te pakken en kon het anker worden scheep gehaald. Hierna de sleeplijn op lengte uitgezet en met het werkelijke slepen begonnen. Langzaam ging het naar dieper water. De ankerpositie was ongeveer 700 meter uit de kust en ook zo iets van de Noordpier. Een brekende sleeplijn had makkelijk tot verdere narigheid kunnen leiden, dus met lagere vaart wilden we de kans op een gebroken sleeplijn zo klein mogelijk houden.
Met ruime boog om de pier heen gesleept tot binnen de havenmond. Aldaar de sleeplijn ingekort om tegelijkertijd de kotter de gelegenheid te geven om haar vistuigen scheep te zetten. Toen dit was gebeurd de kotter langszij genomen en aldus in de vissershaven afgeleverd
IJmuiden
Gerelateerd nieuws
Nieuwsbrief
ALTIJD ALS EERSTE OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE NIEUWS?
Download de KNRM Helpt app
Word donateur
DIT BETEKENT UW DONATIE VOOR DE KNRM
Met jouw hulp leiden we vrijwilligers op, onderhouden en bouwen we reddingboten en brengen we de uitrusting van onze redders op orde.