Skip to main content

Druk Hemelvaartweekend voor KNRM Hindeloopen

Datum: donderdag 14 mei 2015 | Sectie: Hindeloopen

Donderdag 14 mei

Prio 2, Vaartuig aan de grond.
Rond 2 uur werd reddingboten Ineke van Dun- de Meester en Alida opgeroepen voor een sloep aan de grond. De sloep was onderweg van Makkum naar Workum waar zij bij Makkum aan de grond was gelopen.

Nadat de beide reddingboten ter plaatse waren probeerde de Ineke van Dun- de Meester dichtbij de sloep te komen om een sleepverbinding te maken. Dit ging goed. Nadat de sleepverbinding tot stand was gekomen, heeft de Ineke van Dun- de Meester de sloep op ruimer water gebracht waarna zij op eigen kracht verder voer en de reddingboten retour station konden.

Prio 1, Vaartuig motor / stuur problemen.
’s Avonds rond 19.00 uur gingen de piepers weer, dit maal voor een zeilschip met motorstoring. Doordat het zeilschip voor Workum lag was de Alida snel ter plaatse. Na sleepverbinding gemaakt te hebben, werd koers gezet richting Workum waar het schip bij ‘It Soal’ afgemeerd werd.

Tegelijkertijd was er een zeilschip aan de grond gelopen bij het Vrouwezand, bij Stavoren. Hiervoor werd de Ineke van Dun- de Meester opgeroepen. Nadat zij was uitgevaren en een bemanningslid van de Alida had opgepikt werd koers gezet richting het schip wat in de problemen was.

Niet veel later dan dat de Ineke van Dun- de Meester ter plaatse was, kwam ook de Alida erbij, waarna een sleepverbinding met het schip gemaakt werd. Na geruime tijd kwam het schip los en kon zij haar weg vervolgen richting Stavoren. Beide reddingboten konden weer retour station.

Nadat beide boten weer voor uitruk gereed waren gemaakt en de bemanning onder genot van een ‘Bakkie’ de dag doorspraken konden de boten weer worden klaargemaakt doordat weer een melding binnenkwam en werden de pakken weer aangetrokken.

Dit keer voor een mast over boord van een zeilboot nabij West kardinaal van het Vrouwezand. De melding werd gemaakt door een voorbijvarend zeiljacht, dat zoals een goed ‘Zeeman’ dat betaamt, de hulpverlening afwachtte om daarna haar tocht te vervolgen. .

De enige opvarende op het zeiljacht was enigszins geschrokken van wat er zich had voorgevallen maar had zelf geen persoonlijk letsel. Nadat er twee opstappers waren overgestapt, kon begonnen worden met het veiligstellen van de tuigage en gebroken mast, waarna het schip die ook met motorstoring kampte, naar Marina Stavoren (Buitenhaven) werd gesleept. Einde van een drukke dag.

Zaterdag 16 mei

Prio 1, Vaartuig aan de grond.
Zaterdagochtend werd gepiept voor beide boten in verband met vaartuig aan de grond. Het ging om een gehuurd zeiljacht, type FOX, dat net naast Marina Stavoren Buitenhaven vlak voor de stenen richel terecht was gekomen.

Tijdens het varen naar de locatie meldde het hulpverleningsvaartuig Cycloon zich al in. Zij waren ter plaatse en hadden een opstapper naar het schip gebracht. Daarna meldde collega hulpverlener Odin zich ook vlakbij het jacht, maar die vanwege de aanwezigheid van de Cycloon weer huiswaarts keerde.

Nadat ook de Alida ter plaatse was, gaf de Cycloon aan samen met de KNRM een sleepverbinding te willen maken. Hierop werden de lijnen van de Cycloon en die van de Alida aaneengeknoopt en voer de Alida zo ver mogelijk ‘op het droge’ waarna één opstapper van de Alida wadend door het water de lijn overbracht. Daar aangekomen werd snel gekeken of het schip water maakte – dat was gelukkig niet het geval - om daarna de sleepverbinding te maken.

De bemanning van de Fox – bestaande uit vier volwassenen – en de beide opstappers legden het zeiljacht flink ‘op één oor’ waardoor het schip relatief gemakkelijk over de zandbanken – maar centimeter voor centimeter - vlot getrokken kon worden.

Nadat de banken gepasseerd waren, werd samen met de Fox en de Cycloon koers gezet naar Marina Stavoren Buitenhaven. Het schip maakte geen water en hoefde niet gekraand te worden. Het schip werd afgemeerd waarna de Cycloon de Alida bedankte voor de goede samenwerking.

Prio 1, Vaartuig motor / stuur problemen.
’s Middags gingen de piepers rond half 3 weer. Een huurjacht was in de problemen vanwege een gashendel die was afgebroken en hierdoor niet de haven in kon komen.

Het schip lag vlak voor Hindeloopen, waardoor beide reddingboten snel ter plaatse waren. Het schip werd op sleeptouw genomen en richting de jachthaven van Hindeloopen gesleept waar het schip werd afgemeerd aan de meldsteiger.

Na een snelle reparatie door de verhuurder kon het schip haar weg de volgende dag vervolgen.

Tijdens deze actie was er een draaggolf op VHF kanaal 16. Dit was zeer storend en kantot ernstige gevolgen leiden omdat dit het noodkanaal is waarop de kustwacht de hulp- en noodaanvragen binnenkrijgt.

Hierop werd - nadat de actie voltooid was - op verzoek van de kustwacht deze draaggolf uitgepeild door de Alida. Tijdens het peilen werd door de Alida een surfer opgemerkt die niet op eigen kracht terug kon komen.

Deze werd opgepikt door de Ineke van Dun- de Meester en de surfer werd in de haven van Hindeloopen afgeleverd. Waarna de beide reddingboten weer retour station konden.

Helaas was het niet gelukt de veroorzaker van de draaggolf uit te peilen.

Zondag 17 mei

Prio 2, Vaartuig motor / stuurproblemen.
Het betrof een motorkruiser met motorproblemen ter hoogte van de zuid kardinaal van het Vrouwezand. Nadat de Alida en de Ineke van Dun- de Meester ter plaatse waren, konden er twee opstappers worden overgezet waarna de ‘Spruit’ werd aangelegd.

Het motorschip was voor anker gaan liggen maar door een defect met de ankerlier hadden de opstappers en opvarende van het schip veel moeite om het anker binnen te halen. Dit slaagde niet, waarop er is besloten om het anker los te maken van het schip.

Hierna nam de Alida het schip op sleep richting de jachthaven van Stavoren. De Ineke van Dun- de Meester heeft het anker uiteindelijk kunnen bergen.

Een mijl voor de haven van Stavoren kwam er weer een nieuwe melding binnen van een 15 meter zeiljacht dat voor de haven van Hindeloopen was vastgelopen. Hierop heeft de Ineke van Dun- de Meester meteen koers gezet richting Hindeloopen.

Eenmaal ter plaatse, maakten zij een sleepverbinding en trokken zij het zeiljacht los. Het zeiljacht kon op eigen kracht de haven van Hindeloopen binnen varen.

De Alida had inmiddels de motorkruiser afgeleverd in de jachthaven van Stavoren waarop beide boten na bunkeren retour station zijn gegaan.

Einde van dit drukke Hemelvaartweekend.

Hindeloopen

Gerelateerd nieuws

Nieuwsbrief

ALTIJD ALS EERSTE OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE NIEUWS?

Download de KNRM Helpt app

MET DE KNRM HELPT APP BEREIKT U ONS ALTIJD EN OVERAL

Met één druk op de knop alarmeert u het dichtstbijzijnde reddingstation. Altijd veilig het water op? Download de KNRM Helpt App.

Word donateur

DIT BETEKENT UW DONATIE VOOR DE KNRM

De KNRM is een goed doel. We ontvangen geen subsidie van de overheid. Daarom is jouw bijdrage zo belangrijk.

Met jouw hulp leiden we vrijwilligers op, onderhouden en bouwen we reddingboten en brengen we de uitrusting van onze redders op orde.

Deel dit bericht

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.