Onfortuinlijke visser
Het vissersschip UK179 (Onderneming) is ter hoogte van Egmond Binnen als zowel de hoofdmotor als de hulpmotor er mee stopt. Na een korte inspectie blijkt dat er geen brandstof vanuit de dagtank naar de motoren wordt gepompt. De UK179 meld de problemen via marifoonkanaal 16 aan de Nederlandse Kustwacht welke de bemanning van KNRM station Egmond alarmeert.
Net na het avondeten krijgen de Egmondse redders alarm, met het verzoek om brandstof te brengen naar de onfortuinlijke visserman, een klein half uur na het alarm ligt de reddingboot langszij.
Er staat een flinke zeegang, zo’n 2 meter, hetgeen het overzetten van twee opstappers en de brandstof niet gemakkelijk maakt.
De UK179 heeft totaal geen voortstuwing en drift voor weer en wind langzaam richting de kust. De schipper van de reddingboot besluit een sleepverbinding te maken om het schip met de kop in de golven te houden en haar naar ruimer water te slepen.
De sleep ligt van tijd tot tijd best te stampen en uiteindelijk breekt de sleepverbinding. Omdat het schip nog geen eigen voortstuwing heeft en ook de netten nog buitenboord staan wordt er opnieuw een sleepverbinding belegd.
Ondertussen heeft men benedendeks niet stil gezeten en zijn de beide motoren weer opgestart, er is weer voortstuwing. De schipper van de UK179 geeft aan dat er nog meer brandstof gewenst is om veilig de haven van IJmuiden te kunnen bereiken.
De walploeg en de bemanning van het kusthulpverleningsvoertuig (KHV) staan dan al enige tijd standby op het strand van Castricum.
De reddingboot verbreekt de sleepverbinding en keert terug naar het strand voor het oppikken van een tweede hoeveelheid brandstof. Met een nieuwe voorraad brandstof keert de reddingboot terug naar de onfortuinlijke visser.
Als de brandstof is afgeleverd neemt de reddingboot zijn beide opstappers weer aanboord en keert terug naar station.
De Adriaan Hendrik staat zo’n drie uur na het alarm weer op het strand.
De UK179 zet koers naar de haven van IJmuiden, waar ze rond middernacht binnenloopt.
Eenmaal binnen de pieren gaat het wederom fout, de Onderneming verliest voor de tweede maal die avond de voortstuwing, hierop wordt de reddingboot NH1816 (station IJmuiden) gealarmeerd. Bij de kop van de “oude zuidpier” neemt de gealarmeerde reddingboot het schip langszij en meert het af aan de kotterkade.
inzet : 2017/28
Egmond aan Zee
Gerelateerd nieuws
Nieuwsbrief
ALTIJD ALS EERSTE OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE NIEUWS?
Download de KNRM Helpt app
Word donateur
DIT BETEKENT UW DONATIE VOOR DE KNRM
Met jouw hulp leiden we vrijwilligers op, onderhouden en bouwen we reddingboten en brengen we de uitrusting van onze redders op orde.