Nieuwe reddingboot voor KNRM-Blaricum gedoopt
Reddingboot vaart op biodiesel en wordt door elektrische bootwagen te water gelaten
De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) heeft vrijdag 22 september een nieuwe reddingboot voor het reddingstation Blaricum in gebruik genomen. De reddingboot is een schenking van het Pieter Houbolt Fonds en krijgt ook de naam Pieter Houbolt.
Peter Houbolt, de zoon van wijlen Pieter Houbolt, zorgde voor de schenking aan de KNRM en namens hem heeft mevrouw Olga van Zijverden de doop verricht. De reddingboot wordt in Blaricum gestationeerd in het boothuis nabij de Stichtse Brug. De boot wordt met een speciale elektrisch aangedreven bootwagen te water gelaten. Daarvoor wordt de boothelling nog aangepast. Tot de helling gereed is ligt de reddingboot afgemeerd in Huizen om de bemanning de gelegenheid te geven met de boot te oefenen.
Reddingbootklasse Nikolaas
De reddingboot is gebouwd door Habbeke Shipyard in Hoorn, waar vrijwel alle reddingboten van deze klasse zijn gebouwd. Het ontwerp is van Dutch Special Marine Group. De boot is door de KNRM speciaal ontwikkeld voor het ruime binnenwater, zoals het IJsselmeer, de Randmeren, de Waddenzee en de Deltawateren in Zuidwest-Nederland. De nieuwe reddingboot is de 16e en voorlopig laatste reddingboot van dit type. Daarmee zijn alle beoogde reddingstations op het ruime binnenwater van deze klasse voorzien.
Capaciteiten
Het schip weegt 3,4 ton, is 9 meter lang en 3 meter breed, heeft een bemanning van vier personen en een gereddencapaciteit van 20 personen. De aandrijving bestaat uit een Volvo D6 motor van 440 pk, gekoppeld aan een Hamilton waterjet waarmee een maximumsnelheid van 34 knopen kan worden behaald. Hiermee kan het gehele inzetgebied van het reddingstation ruim binnen de door de KNRM gestelde tijdsnorm van 30 minuten worden bereikt.
Duurzaamheidsdoelstellingen
De Pieter Houbolt gaat varen op HVO-100 brandstof. Een brandstof die 95% minder CO₂-uitstoot dan normale diesel. Dit past in de doelstelling van de KNRM om in 2030 de uitstoot van haar reddingvloot te hebben verminderd tot 50% en in 2050 90% reductie. Om die reden is ook gekozen voor een elektrisch aangedreven bootwagen, die de dieseltractor vervangt.
Huidige reddingboot wordt opleidingsvaartuig
In Blaricum vervangt de nieuwe reddingboot de huidige reddingboot Blaricum-1. Deze reddingboot was sinds 2012 een eenling in de vloot. De reddingboot werd overgenomen van de Reddingsbrigade Blaricum toen deze werd omgevlagd naar een KNRM-reddingstation. De Blaricum-1 wordt uit de operationele vloot gehaald en zal in IJmuiden dienst doen als één van de twee opleidingsvaartuigen van de KNRM.
Vrijwillige bemanning
In Blaricum wordt de reddingboot bemand door 29 enthousiaste, vrijwillige bemanningsleden. Het reddingstation komt zo’n 65 keer per jaar in actie op de zuidelijke Randmeren tussen Nijkerk en Amsterdam. De bemanning is professioneel opgeleid voor het reddingwerk, wordt periodiek bijgeschoold in tal van vaardigheden en oefent wekelijks om maximaal voorbereid in actie te kunnen komen.
Blaricum
Gerelateerd nieuws
Nieuwsbrief
ALTIJD ALS EERSTE OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE NIEUWS?
Download de KNRM Helpt app
Word donateur
DIT BETEKENT UW DONATIE VOOR DE KNRM
Met jouw hulp leiden we vrijwilligers op, onderhouden en bouwen we reddingboten en brengen we de uitrusting van onze redders op orde.