Skip to main content

We zijn misschien wel iets te bescheiden

Op het Friese Waddeneiland Ameland gaat iets bijzonders gebeuren: de twee KNRM-reddingstations Nes en Ballumerbocht gaan samen. Daarvoor wordt een nieuw en duurzaam reddingstation gebouwd waar beide bemanningen zich thuis kunnen voelen. Op een maandagavond in oktober zijn de redders bijgepraat over het (langdurige) bouwproces en de fondsenwerving.

Het samengaan van de twee reddingstations op Ameland (zo’n 3.800 inwoners) heeft veel voeten in de aarde. Het betekent bouwen, verhuizen en opnieuw beginnen. Maar de KNRM is, zeker op een eiland, onmisbaar. Naast het redden en helpen van mensen en dieren in problemen op het water, zorgen de redders bijvoorbeeld voor patiëntenvervoer. De reddingboten fungeren als ambulance op het water en zijn daarmee een belangrijke levensader voor zowel eilandbewoners als toeristen. Op een maandagavond in oktober zijn beide bemanningen bij elkaar gekomen in het boothuis van Ameland Nes. Daar krijgen de redders presentaties over de voortgang van het bouwproces en de fondsenwerving. Want een nieuw boothuis is niet goedkoop, dus elke gift is welkom. Willard Molenaar is sinds 2019 beroepsschipper bij Ameland Ballumerbocht: “In die hoedanigheid doe ik veel voor de nieuwbouw aan de Ballumerbocht.” Dan lachend: Eerlijk gezegd ook dingen die ik nooit eerder gedaan heb, zoals gezamenlijk de vergunningen regelen. Ik leer iedere dag.” Willard haast zich te zeggen dat hij daarnaast net zo goed vrijwilliger is als de andere redders: “Ik werk 40 uur voor de KNRM en daarnaast ben ik vrijwilliger bij dit reddingstation. Werk en privé loopt lekker in elkaar over.”

TERP BOVEN NAP

Deze avond geeft hij een presentatie over de voortgang van de nieuwbouw. Voor de huidige redders licht hij het besluit toe dat in 2016 door beide bemanningen is genomen: het is beter als de twee reddingstations op Ameland samengaan. Eén van de voordelen is dat op deze manier de 24-uurs inzetbaarheid beter gegarandeerd is, als er straks één grote groep redders is waar je uit kunt putten. Daarmee is ook het patiëntenvervoer gewaarborgd. De jaarlijkse kosten zullen dalen en er staat straks een prachtig nieuw én duurzaam reddingstation. Willard: “De all-weather reddingboot Anna Margaretha (Arie Visserklasse) moet in het water liggen. In Ameland Nes kan dat niet naast het boothuis, in de Ballumerbocht wel. Het nieuwe reddingstation is centraal gelegen qua aanrijtijd voor alle redders. Als noodhaven is de Ballumerbocht met hoog water langer bereikbaar, de pier van Nes komt eerder onder water te staan. Bovendien ligt het boothuis in de Ballumerbocht meer beschut bij allerlei weersomstandigheden en we kunnen daar meer privacy garanderen voor geredden.” Voor de bouw van het nieuwe reddingstation is er eerst een terp nodig. Die wordt in twee fasen opgebouwd. In verband met het stormseizoen mag er op Ameland van 1 oktober tot 1 april niet buitendijks gebouwd worden. Willard: “We moesten het verdelen, omdat we het niet in één seizoen redden. Vanaf 1 april 2025 gaan we verder, dan wordt het oude boothuis aan de Ballumerbocht gesloopt en de terp afgemaakt. We kijken daarbij vooruit naar de verwachte zeespiegelstijging, dus straks ligt de terp op 5 meter boven NAP. De hoop is dat vóór 1 oktober volgend jaar de buitenkant van het nieuwe boothuis klaar is. Want daarna mag er wel binnen aan de afwerking gewerkt worden.”

Amelandfoto willard david

Secrtaris David Metz (links) en schipper Willard Molenaar op de plek waar het nieuwe reddingstation komt.

SAMEN OEFENEN

De twee ploegen redders van Nes en Ballumerbocht werken al veel samen bij alarmeringen. Om elkaar nog beter te leren kennen, oefenen de twee reddingstations sinds een jaar samen. Een keer in de drie weken zijn er twee mensen van reddingstation Nes en twee van Ballum die een oefening uitzetten. Het idee is dat de redders straks zowel op de reddingboot Anna Margaretha van Ballum mee kunnen als op de reddingboot Maria Hofker, een Atlantic 75. Die steekt als RIB minder diep, dus een zeilboot die aan de grond zit, daar kan de Maria Hofker makkelijker bij. Schipper Willard: “Dat is één van de hoofdredenen waarom we samengaan. Je hebt steeds meer mensen nodig om het reddingstation operationeel te houden.” Na Willard begint fondsenwerver Jeroen Wooning van het  hoofdkantoor aan zijn presentatie voor de vrijwilligers. Omdat een nieuw reddingstation op Ameland niet goedkoop is, zet hij al zijn talenten in om geld op te halen op het Waddeneiland. Er is nog geld nodig om de financiering rond te krijgen. De redders hebben van de zomer bijvoorbeeld al hamburgers gebakken bij een plaatselijke supermarkt om geld op te halen en ook het Ondernemers Platform Ameland is aangehaakt. Jeroen: “In eerste instantie heb ik daar gevraagd: kunnen we er samen de schouders onder zetten? Veel Amelandse ondernemers hebben daar positief op gereageerd. Er zijn allerlei ideeën bedacht en netwerken worden benut. Ook vanuit de beide reddingstations zijn ideeën opgeborreld waar ik heel blij van word. Daar is deze avond ook voor bedoeld: laten we kijken wat we allemaal kunnen doen. Een voorbeeld is dat je een schroefpaal kunt sponsoren. Zo draag je letterlijk bij aan het fundament van het nieuwe reddingstation. Op de noordwest-gevel van het boothuis is straks plek voor naambordjes van schenkers. Ik heb het gevoel dat het 200-jarig jubileum van de KNRM ook heeft geholpen. We staan als organisatie meer op de kaart en veel mensen die ons verhaal kennen, zijn bereid een bijdrage te leveren.”

INFORMEEL GEDEELTE

Na afloop van de presentaties is het tijd voor het informele gedeelte. De frituur gaat aan en iedereen drinkt nog een drankje. Secretaris David Metz van de plaatselijke commissie, die overigens opstapper is geweest bij zowel Nes als Ballum, is blij met de avond: “We zijn misschien te bescheiden geweest en nu komen we erachter dat mensen graag iets voor ons willen doen. Dat voelt goed. Zo groeien we langzaam toe naar een gezamenlijk reddingstation. We hopen straks in een prachtig nieuw en duurzaam gebouw te trekken. Er wordt nog een commissie ingesteld met vrijwilligers van beide reddingstations die over de inrichting zal beslissen. Als je gaat samenwonen, moet je ook samen beslissen over het interieur toch?”

BIJDRAGEN AAN EEN NIEUW DUURZAAM REDDINGSTATION

Draag je KNRM Ameland een warm hart toe en wil je bijdragen aan een nieuw en duurzaam reddingstion? 


♥ Doneer nu

Gerelateerde blogs

Download de KNRM Helpt app

MET DE KNRM HELPT APP BEREIKT U ONS ALTIJD EN OVERAL

Met één druk op de knop alarmeert u het dichtstbijzijnde reddingstation. Altijd veilig het water op? Download de KNRM Helpt App.

Word donateur

MET DE KNRM HELPT APP BEREIKT U ONS ALTIJD EN OVERAL

Met één druk op de knop alarmeert u het dichtstbijzijnde reddingstation. Altijd veilig het water op? Download de KNRM Helpt App.

Deel dit bericht

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.