Nieuwe bootwagens voor KNRM-stations
Recentelijk heeft de KNRM nieuwe bootwagens in gebruik genomen op reddingstations Texel De Cocksdorp, Zandvoort en Blaricum. Daar zit ook een bijzondere tussen, namelijk de eerste volledig elektrische bootwagen. Op 1 februari arriveerde deze Twin Track bij KNRM Blaricum. Daar hadden ze al een nieuwe reddingboot, de Pieter Houbolt die op duurzame HVO100-brandstof vaart. Met de komst van de Twin Track voldoet Blaricum nu helemaal aan de duurzaamheidambities van de KNRM.
Ontwikkeling Twin Track
Voor Gerard de Vries, technisch inspecteur bij de KNRM, een bijzonder moment: "Als na zo'n heel traject van met elkaar ontwikkelen en bouwen die eerste elektrische bootwagen eindelijk op dat reddingstation staat, dan is dat wel iets om trots op te zijn."
Want dit nieuwe ontwerp was er niet zomaar. Hiervoor is intensief samengewerkt tussen het kantoor van de KNRM, de vrijwilligers van reddingstation Blaricum en de bouwer NGM uit Dirkshorn. Gerard: "We proberen bij de KNRM altijd een gulden middenweg te zoeken tussen innoveren en voortbouwen op bestaande ontwikkelingen. Deze Twin Track heeft twee hydraulisch aangedreven rupsbanden. Door de soms lage waterstanden in het Gooimeer moet de wagen goed kunnen manoeuvreren op zanderige ondergrond. Samen met de bemanning hebben we gekeken naar de aanrijtijd richting het water en de actieradius van de accu. Want stel je voor dat de boot weer terug is op het reddingstation en meteen weer wordt opgeroepen, dan is er geen tijd om op te laden."
Duurzaam wordt standaard
Gebouwd van duurzame materialen en met een stille elektrische aandrijving is de uitstoot in water en buitenlucht minimaal. "We zien duurzaamheid bij de KNRM nu steeds concreter worden. Het wordt de standaard", aldus Gerard. "En dat gaat van zonnepanelen op het dak tot aan voer- en vaartuigen op duurzame brandstoffen. Zo heeft KNRM Den Oever de eerste operationele boot op HVO100. Blaricum volgt en dat aantal gaat alleen maar toenemen als straks de nieuwe reddingboten van de Van Wijk klasse klaar zijn en op HVO100 varen."
Tegen stootje kunnen
De komst van de nieuwe Van Wijkklasse is ook de reden dat reddingstations Texel De Cocksdorp en Zandvoort een nieuwe bootwagen hebben gekregen. Net als reddingstation Noordwijk aan Zee waar een nieuwe bootwagen en trekker operationeel worden zodra het nieuwe reddingstation klaar is. "Die bootwagens waren tientallen jaren oud en technieken verbeteren steeds meer. Onze bootwagens dienen reddingboten van zo'n 10.000 kilo in zee te leggen, onder zware omstandigheden zoals windkracht 10 en flinke golven. Dan moeten ze wel tegen een stootje kunnen."
De bouw van nieuwe bootwagens is, net als bij de reddingboten, mogelijk dankzij de steun van schenkers en donateurs. De KNRM is een goed doel en volledig afhankelijk van vrijwillige bijdragen van donateurs, giftgevers, sponsoren en erflaters. Hun bijdrages maken het mogelijk dat de KNRM 24 uur per dag klaar staat om uit te varen en mensen en dieren in nood op het water te redden.
Nieuws
Gerelateerd nieuws
Nieuwsbrief
ALTIJD ALS EERSTE OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE NIEUWS?
Download de KNRM Helpt app
Word donateur
DIT BETEKENT UW DONATIE VOOR DE KNRM
Met jouw hulp leiden we vrijwilligers op, onderhouden en bouwen we reddingboten en brengen we de uitrusting van onze redders op orde.